Belangrijke statistieken om te analyseren voor een succesvol blog

Belangrijke statistieken die je moet analyseren voor een succesvol blogAls je aan de slag gaat met content marketing, zul je ook regelmatig artikelen op jouw blog plaatsen. Alleen hoe weet je welk artikel succesvol is? Er is een aantal verschillende statistieken waaruit je kunt kiezen om te bepalen of jouw blog continue groeit. Ook helpen statistieken je om jouw bedrijf meer omzet te laten realiseren. In dit artikel leg ik je uit welke belangrijke statistieken je hiervoor kunt monitoren om uit te vinden of jouw blog succesvol is.

Meten met Google Analytics

De beste tool om inzicht te krijgen in jouw blog is door te meten met Google Analytics. En het mooie is: het is nog gratis ook! Als je een eenvoudige code bovenaan jouw pagina’s toevoegt, kan Google Analytics alle bezoekers, de herkomst van jouw bezoekers, conversies en nog veel meer doormeten.

Als je WordPress gebruikt kun je de Google Analytics for WordPress plugin gebruiken. Hiermee hoef je zelf geen code in jouw WordPress site aan te passen om de Google Analytics code toe te voegen.

Aantallen bezoekers

Het eerste waar veel bloggers naar kijken, is het aantal bezoekers. Bezoekers zijn een goede indicator van jouw content marketing inspanningen. Alle content die je realiseert, zorgt voor meer bezoekers. Als veel mensen jouw content interessant vinden, zal dat resulteren in meer likes, retweets en inkomende links van andere sites. Hierdoor komen er weer meer bezoekers naar jouw site.

Naast aantallen bezoekers is het ook van belang om trends hierin te ontdekken door bijvoorbeeld de laatste 30 dagen te vergelijken met de voorgaande 30 dagen. Of de laatste 30 dagen te vergelijken met dezelfde periode een jaar eerder. Dit geeft je inzicht in de aantallen bezoekers over langere periodes. Maar bezoekers zijn uiteraard niet het enige waar je naar moet kijken.

Tijd op jouw website

Spenderen bezoekers genoeg tijd op jouw blog om zich te overtuigen van jouw producten en diensten? Als dat niet zo is, dan is het tijd om dit verder te analyseren en actie op te ondernemen.

De beste manier om dit te analyseren is door te kijken naar de pagina’s op jouw site die veel bezoekers opvragen maar waar ze vervolgens maar kort blijven. Kijk dan naar de volgende zaken:

  • Komt de inhoud van het artikel overeen met de kop? Kom je de ‘belofte’ in de kop na?
  • Is de inhoud van het artikel nog wel up to date?
  • Moet je misschien de kop aanpassen?
  • Is de tekst niet leesbaar genoeg doordat subkopjes en ondersteunende afbeeldingen ontbreken?

Zorg dat je actie onderneemt om deze pagina’s te verbeteren zodat bezoekers langer op jouw website blijven.

Belangrijkste pagina’s: jouw meest succesvolle content

Google Analytics kun je ook gebruiken om jouw content te reviewen. Je kunt de artikelen analyseren die de meeste bezoekers realiseren door te kijken bij ‘Gedrag’ > ‘Site-inhoud’ > ‘Bestemmingspagina’s’. Zorg ervoor dat je deze pagina’s zo goed mogelijk benut. Dit kun je doen door aan het eind van het artikel een button of banner te plaatsen naar jouw producten of diensten of jouw nieuwsbrief.

Daarnaast kun je deze pagina’s ook weer als bron gebruiken voor nieuwe artikelen. Je kunt misschien een trend ontdekken in onderwerpen die jouw doelgroep graag lezen en hiervoor meer artikelen gaan schrijven. Of wellicht kun je een vervolg geven aan jouw meest gelezen artikelen door er nog dieper op in te gaan. Als laatste kun je deze content ook gebruiken om in een andere vorm online te distribueren: verwerk jouw meest succesvolle content in een video op YouTube, presentatie op SlideShare of bijvoorbeeld een infographic.

Conversies

Het aantal bezoekers zegt nog niet zoveel als je niet weet wat het resultaat is van deze bezoekers. Dus wat is het doel van jouw site? Wanneer is er sprake van succes (conversie)? Er zijn verschillende conversiedoelen mogelijk. Hieronder een overzicht van de meest gebruikelijke conversiedoelen:

  • Contact/offerte/brochure formulier invullen (lead)
  • Abonneren op je nieuwsbrief
  • Product kopen (sale)

Als je doelen hebt ingesteld in Google Analytics, dan kun je in het overzicht ‘Gedrag’ > ‘Site-inhoud’ > ‘Bestemmingspagina’s’ ook de conversiedoelen inzien. Analyseer vervolgens de pagina’s die zorgen voor de meeste conversies.

Deze artikelen kun je wellicht optimaliseren om de conversie te verhogen door teksten of afbeeldingen aan te passen. Daarnaast zijn deze topartikelen ook weer inspiratie voor meer artikelen over de onderwerpen die je hierin bespreekt.

Belangrijkste kanalen

Om er achter te komen waar jouw bezoekers vandaan komen, kun je inzicht krijgen in de kanalen. Meestal is Google de grootste generator van bezoekers naar jouw website. Als je veel aan gastbloggen doet – ik kan het je enorm aanbevelen! – dan zul je hier ook kunnen zien welke sites de meeste bezoekers en conversies opleveren. Dit doe je door het rapport ‘Acquisitie’ > ‘Kanalen’ op te vragen en dan door te klikken op ‘Referral’ in de tabel. Uit jouw analyse kun je actie ondernemen door bijvoorbeeld meer gastblogs voor een specifieke site te gaan schrijven.

Jouw artikelen deel je uiteraard ook via sociale media kanalen. Om erachter te komen welke social media het meeste opleveren aan bezoekers en conversies, bekijk je het rapport ‘Acquisitie’ > ‘Kanalen’ > ‘Sociaal’ > ‘Netwerkverwijzingen’. Hieronder zie je dat het afgelopen kwartaal Twitter mijn belangrijkste bron van bezoekers is geweest:

google analytics sociale media bezoekers

In het overzicht kun je vervolgens ook weer inzoomen door één van de sociale media te kiezen. Je krijgt dan de lijst met pagina’s die de meeste bezoekers hebben opgeleverd voor meer inspiratie!

Je hebt nu een aantal belangrijke statistieken om het succes van jouw blog te bepalen. Welke statistieken hou jij hiervoor bij? Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post

5 Comments

  • Elfring Fietsen 16/01/2014

    Hoe krijg je zoveel verkeer uit Twitter? Wij merken juist veel meer verkeer via Facebook!

    • Frank 16/01/2014

      Dank voor je reactie! De belangrijkste 2 redenen zijn: doelgroep en focus. Voor fietsen is de doelgroep consumenten (b2c), die zitten over het algemeen meer op Facebook. Mijn doelgroep zijn zelfstandige professionals (b2b) en die zijn veel te vinden op Twitter (en Linkedin). Ik heb hierdoor altijd veel meer focus gelegd op Twitter dan Facebook, vandaar het verschil. Overigens: hoog in Google komen via zoekmachine optimalisatie is wat mij betreft altijd de belangrijkste prioriteit omdat daar de meeste bezoekers die gericht zijn op een aankoop vandaan komen.

  • Christian 16/01/2014

    Goed artikel Frank, meten is weten zeggen ze wel eens :). Recent heb ik nog een artikel geschreven waarin ik ook een aantal dingen heb gemeten voor Slagter Media, http://www.slagtermedia.nl/wat-heeft-2013-slagter-media-opgeleverd-en-wat-brengt-2014/. Het toevoegen van bronnen etc. is wel een goede aanvulling. Natuurlijk zou je ook nog kunnen kijken naar de data in Webmaster Tools :).

  • Katie Thompson 27/01/2014

    Naast Google Analytics gebruik ik ook bit.ly. Dit is een snelle en effectieve manier om te er achter te komen via welke kanalen je het meeste verkeer ontvangt. Je kunt dan ook meten op welke tijden je het beste kunt communiceren per kanaal. Ontzettend handig! Interessant artikel Frank, bedankt!

    • Frank 27/01/2014

      Goeie toevoeging Katie, dank! Ik gebruik Bit.ly zelf ook voor alle eigen artikelen die ik via sociale media deel. En als je agendeert via BufferApp dan zitten daar ook weer statistieken in 🙂

Comments are closed.