In 5 stappen deelbare content maken via sociale media

4 Flares 4 Flares ×

In 5 stappen deelbare content via sociale media
Herken je dit:

  • Je hebt aardig wat artikelen op jouw blog staan
  • Maar hoeveel bezoekers realiseer je hiermee?
  • En hoeveel interactie is er op basis van jouw content?

Wellicht schreef je al die artikelen omdat je hiermee veel bezoekers uit zoekmachines wilde realiseren. Misschien heb je hiermee iets te veel de focus op kwantiteit over kwaliteit gelegd. Tijd dus om actie te ondernemen om dit te verbeteren door jouw content marketing inspanningen onder de loep te nemen! Maar hoe realiseer je content die mensen boeit en interesseert, waar je lezers zelfs enthousiast van raken?

In dit artikel bespreek ik een proces van vijf simpele stappen waarmee je content gaat maken die precies op jouw doelgroep aansluit en daarnaast ook nog een hoge online “deelbaarheidsfactor” heeft. Ik ga in op het genereren van ideeën tot en met de promotie van jouw content. Dit is hoe je te werk gaat:

Stap 1: Wie zijn belangrijke influentials in jouw doelgroep?

De eerste stap is het identificeren van mensen die invloedrijk zijn binnen jouw branche, op zijn Engels: de influentials. Deze mensen hebben al een grote groep volgers en personen die interesse hebben in wat zij communiceren. De bedoeling is, dat je deze influentials zo ver krijgt dat ze jouw content gaan delen. Want hiermee zullen ze ook hun eigen volgers bereiken zodat jouw content vervolgens weer veel meer mensen bereikt.

Je kunt een aantal verschillende tools gebruiken om achter influentials te komen. Mijn favoriete tools hiervoor zijn Topsy en Followerwonk. Via de sociale media zoekmachine Topsy kun je content vinden waar mensen over communiceren op verschillende sociale media. Als je zoekt op jouw onderwerp, vind je de personen die hierover communiceren en kan je ook zien wie invloedrijk is. Met de online tool Followerwonk kan je Twitter statistieken bekijken waarmee je potentiële influentials kan lokaliseren in jouw branche. Daarnaast kan je ook over hun online sociale gedrag leren.

Hoe je jouw influentials kan ontdekken, leg ik uit aan de hand van een voorbeeld van een bruidstaarten bakker. Andere bruidstaarten bakkers zullen waarschijnlijk niet snel content overnemen dus moeten we op zoek naar een doelgroep die ook met bruiloften en bruidstaarten te maken heeft: weddingplanners. Hieronder leg ik uit hoe het proces voor het vinden van een belangrijke influential in de “weddingplanner” doelgroep in zijn werk gaat:

topsy weddingplanner

  1. Ga naar Topsy en zoek op “weddingplanner”.
  2. Je hebt nu een lijst van personen die de afgelopen periode over “weddingplanner” gecommuniceerd hebben. In oranje staat aangegeven welke personen hierover gecommuniceerd hebben. Als dit veel personen zijn, dan zal de originele schrijver van dit bericht wel invloedrijk zijn.
  3. Ga vervolgens naar Followerwonk en klik op de tab “Search Twitter bios”. Zoek op jouw belangrijke zoekwoorden: in ons geval typen we “weddingplanner” in het zoekveld.
  4. Nu heb je een lijst van mensen die een variatie op “weddingplanner” in hun Twitter biografie hebben. Sorteer de lijst dan op “Social Authority.” Deze waarde geeft je een redelijk beeld van hoe invloedrijk iemand is op Twitter.

followerwonk weddingplanner

Als je de lijst bekijkt, probeer dan naar een selectie te maken op basis van een hoge social authority en een hoog aantal verstuurde tweets. Deze personen zullen waarschijnlijk ook vaak content via sociale media delen. Dit maakt het makkelijker om erachter te komen waarover ze het liefst communiceren. Dit is namelijk van belang als we in de volgende stap content gaan realiseren.

Bij de selectie van onze influential zijn we op zoek naar iemand die niet alleen content deelt van zichzelf maar ook van anderen. Laten we Vivian ter Huurne @VivianterHuurne nemen voor dit voorbeeld. Ze heeft de hoogste social authority score in deze lijst van 38, ze heeft ruim drieduizend volgers en ze communiceert veel met maar liefst 12.789 tweets. Als we ervoor zorgen dat zij onze content zou gaan delen, dan zou dat echt super zijn!

Bij voorkeur maak je je lijst met influentials nog wat langer door dit proces te herhalen. Hiervoor kan je weer Followerwonk of Topsy gebruiken. Zorg dat je uiteindelijk een lijst hebt van minimaal zo’n 5 personen.

Bekijk ook onderstaande video waarin ik uitleg hoe je Topsy & Followerwonk kan gebruiken:

Stap 2: Waar communiceren jouw influentials over?

Je hebt nu een lijstje met influentials opgesteld. De volgende stap is erachter komen waar ze graag over communiceren. Dit doe je door te analyseren waarover ze op sociale media communiceren en door te bekijken welke content op hun blog staat. Voor Twitter kan je hiervan een indruk krijgen door de online tool Foller.me te gebruiken.

foller.me

Hieronder de zaken waar je op kan letten wanneer je jouw influential’s tweet analyseert:

  • Van welke websites delen ze de meeste informatie? Bezoek dan deze sites en bekijk de content om een idee te krijgen wat ze inspireert.
  • Met wie communiceren ze regelmatig? Overweeg deze personen om je in de toekomst op te gaan richten.
  • Wanneer tweeten ze meestal?
  • Over wat voor soort onderwerpen communiceren ze het meest?
  • Wat voor type content communiceren ze graag over? Bijv. video’s, infographics, etc.

Door deze zaken te analyseren, kan je een profiel opbouwen van de influential waar je je op wilt gaan richten.

Dit is het profiel wat ik van Vivian heb gemaakt:

Ze woont in Arnhem, werkt als zelfstandige bij HetBruidsMeisje.nl en communiceert graag met @mama_caroline, @marymarantz en @madebymedia over onderwerpen zoals bruiloften, bruiloftlocaties, urban city fotografie en vintage design. Ze deelt op Twitter met name berichten met links naar haar Facebook account met foto’s van bruiloften. Daarnaast heeft ze ook een blog op haar site met artikelen over profielen van bruiden. Haar tweet verstuurd ze meestal rond 09:00u en 21:00u.

De volgende stap is om alvast contact te krijgen met jouw influential zodat ze je al ‘kennen’. Dit doe je op basis van de voorkeuren die je hebt achterhaald. Je kan de conversatie starten door ze te attenderen op iets waar ze in geïnteresseerd zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld handige artikelen zijn of antwoorden op gestelde vragen.

Tijdens deze fase kan je ondertussen jouw content gaan realiseren.

Stap 3: Creëer iets waar jouw influentials over willen communiceren

Het gaat er uiteindelijk om dat je content realiseert die overlap heeft met een aantal voorkeuren van jouw influential. Mij viel met name ‘vintage’ op in het Twitter profiel en het Pinterest profiel van de geselecteerde influential. Dus misschien dat een artikel zoals “Vintage bruiloft in Mad Men stijl? Dan je bruidstaart ook!” of “Top 3 vintage bruidstaarten” de aandacht van Vivian zou kunnen grijpen.

Als blijkt dat de persoon die je op het oog hebt meer visuele content of video’s deelt, zorg er dan voor dat je jouw content in de vorm van zijn of haar voorkeur realiseert. Leg daarbij altijd de nadruk op de inhoud en niet op de vorm. Jouw content moet uniek en echt van waarde zijn. Zorg dat je daarbij je eigen inzichten en tips deelt zodat je iets aanbied wat de moeite waard is.

Stap 4: Laat jouw influentials weten wat je hebt gerealiseerd

Nu je jouw content hebt gerealiseerd en geplaatst hebt op jouw website, ben je klaar om jouw content te gaan verspreiden. Het is tijd om de influential die je op het oog hebt hierop te gaan attenderen.

Dit doe je niet door zomaar een bericht te versturen in de verwachting dat je hier iets voor terug krijgt. In het voortraject heb je als het goed is al contact gemaakt en interessante content van anderen gedeeld met jouw influential.

Nadat er al wat interactie is geweest, attendeer je jouw influential op jouw artikel op jouw blog. Vraag niet om jouw content te delen of om links naar jouw content. Als jouw content namelijk waardevol genoeg is, wordt jouw content gedeeld zonder dat je erom hoeft te vragen!

Stap 5: Meet de resultaten van jouw content marketing inspanningen

Het effect van jouw content via sociale media kan je meten via tools zoals bijvoorbeeld Topsy maar ook Crowdbooster. Deze laatste tool geeft je uitgebreide Twitter statistieken met cijfers over o.a. retweets en jouw bereik. Daarnaast kan je in Google Analytics zien hoeveel extra bezoekers jouw artikel heeft gekregen en welke sociale media bronnen de meeste bezoekers hebben opgeleverd.

Verder kan je in Google Analytics ook zien of er meer nieuwsbrief aanmeldingen zijn of wellicht zelfs meer leads of sales via je site zijn binnengekomen door jouw nieuwe content. Hiervoor is overigens wel van belang dat je de doelen in Google Analytics goed hebt ingesteld.

Resultaten van deze vijf stappen

Je hebt nu nieuwe content gerealiseerd op jouw site die op maat is gemaakt voor jouw doelgroep om te delen. Deze methode levert je enorm veel content op zonder dat je veel moeite hoeft te doen waarover je nu weer iets moet gaan maken. Daarnaast is deze content helemaal geschikt voor jouw doelgroep waardoor je ook nog eens nieuwe relaties opbouwt.

En het mooie is: anderen zullen je hierdoor gaan zien als autoriteit binnen jouw vakgebied. Hierdoor krijg je weer meer organisch verkeer uit zoekmachines en uit sociale media!

Heb je zelf nog andere tips om influentials te vinden en met ze te communiceren? Ik lees ze graag, laat ze achter in de reacties!

4 Flares Twitter 4 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 4 Flares ×

Interessant? Schrijf je dan nu in voor gratis tips via e-mail

Over Frank

Als internet marketeer hou ik mij graag bezig met het realiseren van meer bezoekers en meer omzet via internet. Wil je ook succesvoller worden met online marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via twitter of op Google+.

Laat wat van je horen

*

4 Flares Twitter 4 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 4 Flares ×
Elke dag nieuwe leads in je mailbox? Test dan gratis mijn nieuwe software!

Wil je direct nieuwe leads ontvangen?

Probeer dan gratis mijn nieuwe software en krijg inzicht in de bedrijven en de personen die je website bezoeken!

Lees vorig bericht:
4 Online Curatie Tools

In dit artikel bespreek ik vier online tools voor content curatie en vertel ik je over mijn favoriete online tool...

Sluiten