Mijn 17 favoriete Content Marketing Tools

favoriete content marketing tools

Met de juiste tools voor jouw content marketing inspanningen kun je de manier waarop je jouw content realiseert, organiseert, promoot en analyseert enorm verbeteren.

Hieronder vind je 17 van mijn favoriete content marketing tools die ik vrijwel dagelijks gebruik. De tools kunnen je helpen bij het genereren van ideeën tot de promotie van jouw content.

Tools voor content ideeën

1. Feedly is mijn favoriete tool om nieuws te volgen. Je leest hiermee RSS feeds van websites alsof je een magazine leest. Mooi en overzichtelijk dus en daarnaast veel mogelijkheden om de artikelen die je leest direct te delen via sociale media of op te slaan in bijvoorbeeld Evernote of Pocket. Feedly is beschikbaar in je favoriete browser maar ook als app voor je telefoon of tablet, zowel voor Android als voor je iPhone/iPad.
feedly-screenshot

2. Mention.net noemt zichzelf ‘Google Alerts on steroids’ en dat is het zeker. De gratis versie geeft je de mogelijkheid om 1 alert in te stellen en 250 alerts per maand te ontvangen over jouw onderwerp. Het mooie van Mention is dat je hiermee binnen een taalgebied kunt zoeken in enorm veel bronnen: websites, blogs, nieuws, Facebook, Twitter, video’s, afbeeldingen en forums. Ik kan je Mention zeker aanraden om op de hoogte te blijven van jouw onderwerpen! Mocht je nog niet helemaal overtuigd zijn, lees dan mijn Mention review.

3. TweetBinder gebruik ik om te zoeken binnen o.a. Twitter naar content die veel mensen delen.

4. Flipboard om nieuws te volgen via mobiel of tablet, net alsof je een magazine doorbladert.

flipboard

5. Pocket gebruik ik graag om links te bewaren die ik later kan teruglezen wanneer ik bijvoorbeeld een artikel aan het schrijven ben of mijn nieuws via Feedly lees. Het voordeel van Pocket voor mij is de synchronisatie van mijn profiel met bewaarde links tussen al mijn mobiele apparaten en mijn browser. Daarnaast is de integratie met Chrome of Firefox, Feedly , Flipboard en nog veel meer applicaties erg handig.

pocket

6. Hootsuite geeft niet alleen een goed dashboard voor Twitter, Facebook en Linkedin (en nog veel meer sociale netwerken), maar levert je ook de mogelijkheid om zoekopdrachten op te slaan en de resultaten ervan te bekijken. Ideaal voor inspiratie over onderwerpen die je interesseren!

Tools voor het organiseren van jouw content

7. Google Drive Spreadsheet of de Google Calendar voor jouw content agenda zodat je zicht hebt op je werkzaamheden.

8. Evernote om ideeën op te slaan. Ik krijg vaak ideeën voor een artikel, boek, tweet of wat voor content dan ook op de meest vreemde momenten. Gelukkig heb ik altijd mijn telefoon bij me (ok, behalve onder de douche) om mijn ideeën op te schrijven. Al geruime tijd gebruik ik Evernote om mijn notities op te slaan, zowel op mijn telefoon als in mijn browser. Met Evernote kun je al jouw notities aan de hand van categorieën en tags online opslaan en eenvoudig doorzoeken. Mocht je Evernote nog niet gebruiken, dan raad ik je echt aan om deze applicatie te gaan gebruiken!

evernote

9. Nirvana voor overzicht in de taken van mijn projecten. Ik had al een groot aantal (online) todo applicaties gebruikt maar had nog niet iets gevonden waar ik echt blij van werd. Ik gebruik Nirvana tot volle tevredenheid zowel op mijn telefoon als in mijn browser zodat ik altijd overzicht heb, echt een aanrader!

Tools voor content creatie

10. Google Keyword Planner gebruik ik voor zoekwoorden onderzoek om te ontdekken waar mensen nu echt op zoeken in Google. De tool kun je gebruiken door een gratis account aan te maken in Google Ads zonder dat je hiervoor een Google Ads campagne hoeft aan te maken. Lees ook mijn artikel over hoe je de Google Keyword Planner voor zoekwoorden onderzoek kunt gebruiken.

11. Compfight om naar rechtenvrije afbeeldingen te zoeken binnen Flickr om blogartikelen en presentaties te voorzien van mooie afbeeldingen. Vergeet niet een link in jouw artikel op te nemen naar de originele bron op Flickr als je een afbeelding gebruikt van Flickr.

Tools voor content promotie & distributie

12. Bitly voor het verkorten van je links zodat je ze makkelijk kan delen via sociale media en bovendien kan doormeten.

13. SlideShare is een tool die marketeers nog wel eens vergeten om in te zetten voor content marketing. Je kunt hiermee heel eenvoudig een aantal slides via bijvoorbeeld een powerpoint uploaden en delen. Ook kun je PDF documenten uploaden.

14. Tweriod kun je gebruiken om te achterhalen wat de beste tijd is om een tweet te plaatsen voor jouw Twitter volgers. De agenda die Tweriod voor je maakt, kun je vervolgens weer gebruiken in:

15. Bufferapp voor het agenderen van tweets. Je kan de app gebruiken op je telefoon of in je browser om tweets op specifieke tijdstippen in te plannen. Je kunt overigens ook Hootsuite gebruiken om tweets te agenderen.

16. Followerwonk is erg geschikt om invloedrijke personen binnen Twitter te vinden. Sorteer in de tool de profielen op de kolom ‘Social Authority’ om de invloedrijke twitterprofielen te ontdekken over het onderwerp van jouw keuze.

followerwonk

Tools voor content analyse

17. Google Analytics om te controleren welke content succesvol is en welke bron van bezoekers het meeste oplevert (bijv. verkochte producten/contact aanvragen/nieuwsbrief inschrijvingen).

Bonus tip: Yandex Metrica is een alternatief voor Google Analytics waarmee je hele mooi heatmaps kunt maken. Een heatmap geeft het klikgedrag op een visuele manier weer, wat jou weer waardevolle informatie geeft om je site te verbeteren. Daarnaast kun je via deze tool ook video-opnamen bekijken van hoe bezoekers op jouw site navigeren. Dit geeft je nog meer inzicht in elementen van jouw site die je vervolgens kunt verbeteren. Sinds een aantal maanden experimenteer ik met deze tool en is zeker de moeite om te testen waard!

Nu ken je mijn favoriete Content Marketing Tools. Wat zijn de tools waar jij niet zonder kunt of heb je nog tips voor deze lijst? Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!

 

 

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post

7 Comments

  • Christian 08/08/2013

    Leuk artikel Frank en leuk om te lezen welke tools jij gebruikt. De meeste kon ik al en gebruik ik ook, maar ik ga toch eens dieper in Feedly duiken als vervanger van feedreader.

    Een alternatief van Yandex Metrica is wellicht Mouseflow.

    • Frank 08/08/2013

      Thnx Christian! Ik kan niet meer zonder Feedly, zeker een aanrader! 🙂
      Mbt Mouseflow: ik heb het een tijdje gebruikt, ook de betaalde versie maar vind Yandex toch prettiger en de gratis versie is bovendien veel uitgebreider.

  • Lianne Soer 08/08/2013

    Mooi overzicht Frank!

    Staan zeker een aantal tools tussen die ik nog wat verder ga bekijken ;-).
    Wij gebruiken ook Hootsuite en dat werkt inderdaad super!

    • Frank 08/08/2013

      Thnx Lianne! Hootsuite FTW 🙂

  • Eric van Hall 08/08/2013

    Bedankt voor dit mooie overzicht. Veel al bekend natuurlijk, maar er zitten zeker een paar tips tussen die ik ga opvolgen, zoals Compfight, Feedly, Tweriod en Followerwonk.

    Ik heb een tijdje Hootsuite en Bufferapp gebruikt, maar ben helemaal overgestapt op Bufferapp. En nu Bufferapp sinds kort het ook mogelijk maakt om specifieke updates los te schedulen (is dat een woord?) gebruik ik Hootsuite eigenlijk helemaal niet meer.

    Overigens is voor mij Linkedin zelf misschien wel m’n belangrijkste content marketing tool.

    • Frank 08/08/2013

      Bedankt Eric! Goed om te horen dat je ook wat nieuwe tips eruit kan halen.

      Ik gebruik Hootsuite en Bufferapp nog naast elkaar: Hootsuite voor inspiratie + volgen van zoektermen en Bufferapp voor scheduling. Interessant dat je helemaal bent overgestapt.

      Verder heb ik bewust de sociale netwerken zelf eruit gelaten aangezien je met Hootsuite bijv. ook in Linkedin + Facebook updates kan plaatsen. Mooi om te horen dat Linkedin voor jou zo goed werkt!

  • Jaap 07/04/2014

    Top site met top informatie

Comments are closed.