Wat is Content Marketing?

8 Flares 8 Flares ×

header-7-vragen
Content marketing is het maken, publiceren en promoten van betekenisvolle inhoud met als doel in contact te komen met de doelgroep. De content die je hiervoor gebruikt, kan heel verschillend zijn zoals bijvoorbeeld blogartikelen, case omschrijvingen, infographics, video’s, whitepapers, presentaties, etc.  In dit artikel geef ik antwoord op zeven meest gestelde vragen over content marketing.

Waarom aan de slag met Content Marketing?

Content marketing helpt enorm bij zoekmachine- en sociale media marketing. Ten eerste is het van belang om kwalitatief hoogstaande content op jouw website te hebben. Google legt steeds meer de nadruk op het tonen van websites in de zoekresultaten die bezoekers waarderen en daarnaast toont Google steeds minder websites met content van lage kwaliteit. Dit maakt het hebben van een eigen blog met unieke, waardevolle content een must als je goed wilt scoren in de zoekmachines.

Content kan er daarnaast ook voor zorgen dat je jouw doelgroep beter bereikt via een groter aantal verschillende zoekwoorden. Stel dat je bedrijf bruidstaarten maakt en verkoopt. Je richt je dan waarschijnlijk hoofdzakelijk op bruidstaart als belangrijkste zoekwoord op de pagina’s van jouw website. Als je blogartikelen toevoegt, kan je je gaan richten op nog meer gerelateerde zoekwoorden. Je kan daarbij gebruik maken van de Google AdWords Keyword Tool om een idee te krijgen van hoeveel meer relevante zoekwoorden er zijn waar je blogartikelen over kan creëren.

visual-wordcloud

Hierboven zie je allemaal ideeën voor zoekwoorden die gerelateerd zijn aan bruidstaarten. Zorg ervoor dat jouw content je doelgroep inspireert of helpt problemen op te lossen in plaats van over je producten of diensten te gaan.

Daarnaast zal je sociale media marketing ook baat hebben bij goede content. Wanneer mensen jouw content delen, zullen ze ook jouw Twitter profiel erbij zetten of jouw Facebook pagina. Dit kan weer resulteren in meer volgers en meer likes. Je verstuurt op deze manier betere berichten omdat je echt relevante content deelt waar jouw volgers in zijn geïnteresseerd in plaats van het laatste nieuws over je producten en diensten. Hiermee kan je uiteindelijk ook meer bezoekers op je blog krijgen die uiteindelijk hopelijk resulteren in meer nieuwe klanten.

Moet ik me alleen op mijn eigen website concenteren?

Concentreer je als eerste op het realiseren van goede content op je eigen website en kijk daarna hoe je kan verbreden naar andere websites. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het schrijven van gastartikelen, presentaties op SlideShare, video’s op YouTube, etc. Op deze manier kan je een nieuw publiek gaan bereiken en daarnaast krijg je ook links van andere sites die je weer helpen om hoger in de zoekmachines te komen.

Kan ik niet alleen sociale media gebruiken?

Het verschil tussen het starten van een blog op je eigen website en het gebruik maken van een profiel op een sociaal netwerk is dat je heel weinig controle hebt over jouw eigen content die je maakt. Verder: als je op de een of andere manier je niet aan de voorwaarden van het sociale netwerk hebt gehouden, kan je al je content verliezen. Je moet daarnaast ook rekening houden met veranderingen binnen het sociale netwerk. Sommige functionaliteiten kunnen zomaar stoppen, zoals bijvoorbeeld LinkedIn Answers waar sommige mensen heel veel vragen hebben beantwoord om zichzelf als expert te positioneren. Of bijvoorbeeld web-log.nl wat veel mensen hebben gebruikt als blogplatform dat in 2012 maanden niet bereikbaar was en uiteindelijk zelfs is gestopt.

Daarnaast is het ook belangrijk om rekening te houden met zoekmachines: het meeste verkeer naar websites komt nog steeds via Google. Als jouw content alleen op sociale netwerken staat, komen bezoekers niet op jouw site terecht waar ze uiteindelijk jouw producten of diensten kunnen aanschaffen.

Hoe zorg ik voor de promotie van mijn content?

Het is niet zo dat jouw content vanzelf wel bezoekers krijgt als je content maar goed genoeg is. Je zult je content moeten promoten om ervoor te zorgen dat je succes hebt via zoekmachines en sociale media.

Hieronder een aantal goede manieren waarop je dit kan doen:

  • Deel je content op jouw belangrijkste sociale netwerken waar jouw doelgroep aanwezig is.
  • Stuur je populaire content als e-mailnieuwsbrief naar jouw abonnees en je klanten.
  • Realiseer links naar jouw content
  • Reageer in forums, weblogs op zaken die relevant zijn voor jouw content

Moet ik veel nieuwe content blijven maken?

Als je regelmatig content publiceert, zul je terugkerende bezoekers krijgen. Daarnaast positioneer je jezelf en je bedrijf als expert in jouw vakgebied. Regelmatig nieuwe content publiceren is dus noodzakelijk voor succes. Je kan echter ook bestaande content opnieuw hergebruiken op meerdere manieren. Je kunt bijvoorbeeld een uitgebreid artikel verwerken in een presentatie op SlideShare. Je kunt deze presentatie vervolgens weer gebruiken in een video door je scherm op te nemen waarbij je uitleg geeft. De audio hiervan kan je dan weer gebruiken als podcast. Of je kunt bijvoorbeeld een aantal blogartikelen in een ebook verwerken die je verstuurd aan de abonnees van jouw e-mailnieuwsbrief. Elk artikel kan je hierdoor op meerdere verschillende manieren hergebruiken.

Maar wat als ik in een saaie markt zit?

Je kan waarschijnlijk niet enorm veel blogartikelen schrijven als jouw bedrijf verpakkingsdozen verkoopt. Bedenk je dan wat mensen zouden doen met de producten die ze kopen en de zaken waarin jouw klanten geïnteresseerd zijn. In plaats van het schrijven over een verpakkingsdoos, kun je schrijven over tips bij verhuizen. Wellicht kan je zelfs een verhuisgids maken waarbij je je klanten vraagt om tips te geven zodat je niet alles zelf hoeft te realiseren.

Lees ook dit artikel: 5 tips voor content marketing als je in een saaie markt zit.

Hoe kom ik erachter of mijn content ook echt wat oplevert?

Je kunt de content die de meeste bezoekers opleveert in Google Analytics vinden als je dat goed hebt ingesteld op jouw site. Gebruik de verkeersbronnen in Google Analytics voor inzicht in de bezoekers van websites zoals Facebook, Twitter, SlideShare of YouTube.

Je kunt ook zien wat jouw content marketing activiteiten nou eigenlijk echt concreet opleveren door de bereikte doelen te meten. De bereikte doelen op jouw site kunnen bijvoorbeeld zaken zijn zoals het invullen van een offerteformulier of het kopen van een product. Als je bij Conversies het Omgekeerde Doelpad in Google Analytics bekijkt dan zie je welke content op jouw eigen site de meeste doelen behaald.

Hiermee krijg je direct inzicht in jouw inspanningen. Ook kan je deze gegevens weer gebruiken om jouw content marketing activiteiten te verbeteren als je erachter komt dat een bepaalde bron of artikel juist veel bezoekers en/of conversies oplevert.

Hieronder heb ik alle antwoorden en vragen op een rij gezet in een SlideShare presentatie:

Heb jij nog andere vragen over content marketing of tips? Laat ze achter in de reacties!

8 Flares Twitter 1 Facebook 0 Google+ 7 LinkedIn 0 8 Flares ×

Interessant? Schrijf je dan nu in voor gratis tips via e-mail

Over Frank

Als internet marketeer hou ik mij graag bezig met het realiseren van meer bezoekers en meer omzet via internet. Wil je ook succesvoller worden met online marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via twitter of op Google+.

Laat wat van je horen

*

8 Flares Twitter 1 Facebook 0 Google+ 7 LinkedIn 0 8 Flares ×
Elke dag nieuwe leads in je mailbox? Test dan gratis mijn nieuwe software!

Wil je direct nieuwe leads ontvangen?

Probeer dan gratis mijn nieuwe software en krijg inzicht in de bedrijven en de personen die je website bezoeken!

Lees vorig bericht:
In 5 stappen deelbare content maken via sociale media

Herken je dit: Je hebt aardig wat artikelen op jouw blog staan Maar hoeveel bezoekers realiseer je hiermee? En hoeveel...

Sluiten