9 Content tips voor meer interactie via sociale media

thumb-9-sociale-media-content-tipsVia sociale media vergroot je jouw online bereik waardoor meer mensen met jouw producten of diensten in aanraking kunnen komen. Contact met onbekende anderen via sociale netwerken kan soms echter lastig zijn. Wat zijn nou eigenlijk updates waarmee je meer sociale interactie krijgt met jouw online sociale netwerk? In dit artikel geef ik je 9 ijsbrekers en tips over hoe je meer interactie kunt krijgen.

Wie is je doelgroep?

Voordat je met de tips aan de slag gaat, is het van belang dat je weet wie jouw doelgroep is en wat hun behoeftes en pijnpunten zijn. Hierdoor kun je jouw updates nog specifieker maken voor een groter effect. Mocht je jouw doelgroep nog niet precies in kaart hebben, lees dan mijn artikel ‘Op zoek naar jouw ideale klanten? Stel jezelf deze 2 vragen!’.

Verschil in status updates tussen sociale netwerken

Bij elke sociale netwerk zijn er verschillende soorten status updates die beter werken dan andere soorten updates. Op Twitter zijn berichten met een link populair en op Facebook en Google+ berichten met foto’s. Maak daar gebruik van als je een update plaatst.

Ik maak zelf altijd speciaal voor Facebook en Twitter een afbeelding bij mijn eigen blogartikelen die ik vervolgens deel in deze netwerken. Op deze manier plaats ik dus geen link als status update maar echt een afbeelding. Dit valt niet alleen meer op maar zorgt ook voor meer interactie. Zie hieronder een voorbeeld van hoe ik mijn artikel over hoe vaak je een status update moet plaatsen op mijn profiel heb geplaatst:

google-plus-vb

Ok, dan nu de tips voor meer interactie via sociale media:

1. Stel een eenvoudige vraag

Stel vragen over bijvoorbeeld nieuwe producten of diensten binnen jouw vakgebied. Gebruik bij voorkeur een vraag die de ander alleen met ja of nee kan beantwoorden. Mensen zijn sneller geneigd te reageren als ze een kort (makkelijk) antwoord kunnen geven.

En hoe specifieker de vraag, hoe groter de kans dat er interactie optreedt. Binnen met name Facebook kan je dit ook heel mooi doen door een afbeelding toe te voegen over jouw vraag.

2. … of stel juist een prikkelende vraag

Wees nieuwsgierig naar wat jouw online netwerk beweegt. Welke boeken lezen ze op hun e-reader? Hebben ze een e-reader? Het hoeft natuurlijk niet allemaal werkgerelateerd te zijn. Wat dacht je van de vraag: “Wat ga je met het mooie weer doen dit weekend?”. Of bijvoorbeeld bij een foto: “Als je deze foto ziet, waar denk je dan aan?”.

3. Geef tips

Je bent zelf de subject matter expert op jouw vakgebied. Geef in jouw berichten informatie of tips over goede artikelen op andere websites of online tools waar anderen ook echt wat aan hebben. Ook dit stimuleert weer interactie en daarnaast zien anderen je hierdoor ook als expert.

4. Start een zin en maak hem af

Berichten die starten met “Maak de zin af” en dan een zin die anderen kunnen aanvullen, doen het erg goed. Bijvoorbeeld: “Dit weekend ga ik…”, “Mijn bedrijf zou enorm groeien als…”, “De top iPhone apps die ik gebruik zijn…”, “Ik gebruik Twitter met name voor…”, etc.

5. Kijkje achter de schermen

Ik weet niet hoe het met jou is maar ik vind het altijd leuk om een ‘making off’ te bekijken, een kijkje achter de schermen. Misschien is het met jouw diensten niet altijd mogelijk maar er zijn altijd wel foto’s of video’s te bedenken om een kijkje in jouw keuken te krijgen. Een kijkje achter de schermen maakt jouw updates veel persoonlijker.

Hieronder een foto van de designruimte van schoenenwinkel Van Den Assem:

6. Gebruik humor

Grappige zaken die je tegenkomt, zijn altijd leuk om te delen. Een grappige video of een foto waarvan je rollend over de vloer gaat van het lachen.

Als je zelf iets wilt maken, kun je ook een inhaker bedenken op iets wat actueel is. Bijvoorbeeld deze inhaker van Flexa op Facebook:

flexa-inhaker

“Eindelijk ook 50 tinten grijs voor mannen!”

7. Deponeer een stelling

Kijk eens of je een stelling kunt deponeren. Als je durft mag dat best wat provocerend zijn, gegarandeerd krijg je reacties!

8. Vaste rubriek inzetten

Op Twitter zijn er vaste ‘rubrieken’ en voorbeelden daarvan zijn #dtv (durf te vragen) en bijvoorbeeld #blogpraat. De tweets met de hashtag #dtv kunnen door anderen beantwoord worden. En op maandagavond is er regelmatig #blogpraat over een specifiek onderwerp.

Je kunt zelf ook een terugkerende ‘rubriek’ inzetten. Hierbij kun je op een vast moment in de week een bepaald onderwerp aansnijden. Via Twitter maak je dan je tweets herkenbaar met een door jouw gekozen hashtag. Je bouwt hiermee een doelgroep op die interactie heeft met jouw gekozen onderwerp voor jouw rubriek.

9. Promotie van je eigen content, producten of diensten

Zorg er ook voor dat je regelmatig iets van je eigen zaken deelt, uiteindelijk moet de schoorsteen ook roken 🙂 Je kunt een inschrijving voor een nieuwe training delen, een blogartikel, een nieuw product dat je hebt gelanceerd of links naar oudere blogartikelen. Hou alleen wel een goede balans tussen de zelfpromotie en de andere 8 tips.

promotie-tweet

Bonus tip: plan je updates in

Het komt vaak voor dat mensen een specifiek blok op de dag reserveren om met sociale media aan de slag te gaan. Op zich is daar niets mis mee maar hierdoor creëeren ze in korte tijd een hoop status updates en vervolgens is er een tijd lang geen update te zien.

Op deze manier kunnen de mensen in jouw online sociale netwerk het gevoel krijgen dat je ze overvoerd met updates (bijna een vorm van spam) of juist verveeld raken omdat je heel lang niets van je laat horen. Daarnaast weet je ook niet zeker of het door jouw gekozen tijdstip wel het moment is waarop het grootste deel van jouw netwerk ook jouw updates ziet omdat ze misschien wel niet online zijn.

De oplossing hiervoor is het inplannen van jouw status updates. Dit kun je heel eenvoudig doen via de gratis applicaties Buffer of Hootsuite. Hiermee kun je status updates inplannen op Twitter, Linkedin en Facebook bedrijfspagina’s. Als je bovendien gebruik maakt van Tweriod voor Twitter om te achterhalen wat de beste tijd is om een tweet te plaatsen, dan kun je hiervan een agenda in Buffer zetten. Op deze manier kun je jouw status updates automatisch laten versturen op het moment dat de mensen in jouw online netwerk ook daadwerkelijk online actief zijn.

Dit zijn mijn tips voor meer interactie via sociale media. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, vragen of tips hierover. Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post