Het is steeds populairder om gebruik te maken van software die zowel op kantoor als thuis werkt via de cloud. Software as a Service (SaaS) is dan ook een booming business model. Of het nu gaat om CRM, project-management, e-mail marketing, telefonie of support: overal is een SaaS oplossing voor. Het is dus niet voor niets dat de SaaS-markt al meer geruime tijd jaar op jaar groeit.
Een groeiende sector betekent echter ook meer concurrentie. Als je als SaaS leverancier wilt slagen, moet je je concurrenten voorblijven. Misschien wel het meest belangrijke aspect is het opbouwen van succesvolle sales- en marketing strategieën die effectief leads genereren waarmee je nieuwe klanten werft.
Waarom investeren in SEO?
Waarom zou je in zoekmachine-optimalisatie (SEO) investeren wat een lange adem vergt, als je ook heel snel een Google Ads of Facebook campagne kunt opzetten die direct bezoekers oplevert? Dit is omdat content marketing en SEO de basis zijn voor een duurzame, voorspelbare en schaalbare groeistrategie van jouw SaaS en misschien daarom wel het belangrijkste onderdeel van jouw SaaS marketing inspanningen zou moeten zijn.
Dit is ook mijn eigen ervaring: de organische resultaten leverden mijn SaaS de meeste, maar ook de meest kwalitatieve leads op. En als je kijkt naar een aantal van de meest succesvolle SaaS bedrijven in de wereld zoals Hubspot, Buffer, Asana en Salesforce, dan gebruiken ze allemaal content marketing en SEO. Dit doen ze uiteraard niet voor niets.
De meest succesvolle SaaS bedrijven gebruiken een combinatie van zeven kanalen om bezoekers en leads te genereren. Al deze kanalen werken samen. Uit onderzoek van Mike Sonders op basis van data van SimilarWeb uit 2019, kun je mooi de verschillende bronnen zien die zorgen voor SaaS groei: