De belangrijkste pagina van jouw website

belangrijkste-paginaDe ‘About Page’ of ‘Over’ pagina is de belangrijkste pagina op jouw website. Als een bezoeker op jouw site terecht komt via Google of een bericht op sociale media dan zal de bezoeker eerst het artikel lezen. Nadat de bezeoeker het artikel heeft gelezen, wil een bezoeker vervolgens weten wie je bent en klikt dan op jouw ‘Over’ pagina.

Als je jouw eigen statistieken bekijkt (bijv. Google Analytics), dan gok ik dat jouw ‘Over’ pagina een van de drukst bezochte pagina’s van jouw website is. Veel mensen schrijven echter niet enorm geweldige ‘Over’ pagina’s. Ze denken vaak dat deze pagina over hen gaat en niet over de lezer.

De ‘Over’ pagina zou de pagina van jouw site moeten zijn met de hoogste conversie (inschrijvingen op je nieuwsbrief/contact aanvragen/etc.) Het zou de bezoeker precies moeten vertellen wat ze kunnen verwachten van jou en jouw site en waarom het ze zou moeten interesseren en bovendien wat het lezen van jouw site hen oplevert. Je kunt vervolgens iets vertellen over jezelf (niet te veel) en dan ‘social bewijs’ opnemen waardoor jouw bezoeker je kan vertrouwen.

In dit artikel leg ik je de stappen uit voor de perfecte ‘Over’ pagina voor jouw website.

Een kop met voordelen

Hier richt je je op de belangrijkste zaken waarmee je jouw lezer probeert te helpen. Mijn kop is bijvoorbeeld: “Ik help je aan meer bezoekers en meer omzet voor jouw internetactiviteiten”.

Let er op dat je over de voordelen van jouw diensten of producten schrijft en veel minder over de eigenschappen ervan. Vandaar dat ik je adviseer om in de kop voordelen voor jouw lezer te verwerken. In mijn geval dus ‘meer bezoekers’ en ‘meer omzet’.

Een korte introductie met voordelen

Dit onderdeel is iets langer en vertelt waar jouw site over gaat. Je kunt hier ingaan op wat je bezoekers gaan leren en welke voordelen ze hiervan gaan ervaren.

Ik gebruik in dit deel aan het begin maximaal drie vragen. Deze vragen los ik dan vervolgens in de alinea eronder in. Hiermee wek je interesse van de lezer omdat ze de vragen herkennen en er zelf ook mee worstelen zodat ze vervolgens de rest gaan lezen op zoek naar jouw antwoorden.

Zorg dat je een goede foto plaatst

Plaats een foto waarop je gezicht goed zichtbaar is en waar je bovendien enigszins op lacht: een lach wekt namelijk vertrouwen op. Je kunt de foto aan de rechterkant van de pagina plaatsen zodat de tekst goed leesbaar is. Ik adviseer je om deze foto te gebruiken op al jouw online profielen zodat mensen je makkelijk herkennen, hiermee werk je aan je eigen persoonlijke ‘merk bekendheid’. Bij voorkeur sluit jouw foto aan op wat mensen in jouw doelgroep verwachten: als je met advocaten of accounts werkt, kun je waarschijnlijk beter een foto in pak gebruiken. Zet niet je kinderen/partner/familie op de foto, probeer het redelijk zakelijk te houden.

Jouw persoonlijke profiel

Zorg dat je dit stuk kort houdt en geef hier wat persoonlijke informatie over jezelf. Je hoeft geen heel CV van jezelf te plaatsen of jouw historie van begin tot eind: houdt het kort maar krachtig. Schrijf dit stuk alsof je met iemand een conversatie hebt zodat je tekst echt persoonlijk klinkt.

Sociaal bewijs, reacties van klanten, persaandacht en andere zaken die vertrouwen geven

Je kunt natuurlijk nog zo’n mooi profiel over jezelf schrijven en de voordelen die de bezoekers gaan ervaren als ze jouw blog lezen; het helpt heel erg als je ook ‘sociaal bewijs’ toevoegt. Dit kan in de vorm van reacties van klanten (testimonials). Gebruik hiervoor zo’n één tot drie reacties. Mocht je interviews gegeven hebben in de pers, dan helpt het ook om die hier te vermelden. En als je misschien een goed doel ondersteunt dan kun je dat hier ook vermelden – alles wat jouw bezoekers vertrouwen geeft!

Jouw ‘call to action’

Aan het einde van jouw ‘about’ pagina zet je jouw ‘call to action’ neer, jouw ‘roep tot het doen van een actie’. Dit kan zijn: het achterlaten van het e-mailadres van de bezoeker in ruil voor een e-book, een training via e-mail of andere vormen van content die je weggeeft. Deze e-mailadressen komen op jouw mailinglijst die je daarna weer kunt gebruiken om regelmatig mails te sturen.

Vergeet dus niet om deze belangrijke pagina van jouw website te optimaliseren. Heb je zelf nog tips of manieren hoe jij invulling aan jouw ‘Over’ pagina geeft? Deel ze dan in de reacties hieronder!

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post

1 Comment

  • Fay Broekhuis 17/12/2014

    Beste Frank,

    Heel erg bedankt voor de handvatten die je me biedt om mijn website te optimaliseren! Mijn website is hard toe aan verbetering, en door bovenstaande tips kan ik er nu echt mee aan de slag! Dankjewel!

Comments are closed.