4 SEO Tips voor lokale zoekresultaten

0 Flares 0 Flares ×

Wanneer jij op zoek bent naar een fysiotherapeut, een kapper of een loodgieter in jouw woonplaats, dan gebruik je meestal een zoekopdracht in combinatie met plaatsnaam in Google.

De zoekopdracht is meestal een combinatie van de dienst met de plaatsnaam, zoals: ‘kapper middelburg’ of ‘loodgieter amstelveen’. Dit worden ook wel ‘lokale zoekopdrachten’ of ‘local search’ genoemd. Jouw potentiële klanten doen hetzelfde en het is dan ook van belang dat jouw website goed vindbaar is bij deze zoekopdrachten in Google.

Als je onderstaande tips toepast, is jouw website ook optimaal lokaal vindbaar in de zoekmachines!

Tip 1: Verwerk de plaatsnaam in de titels van de pagina’s van jouw site

De belangrijkste pagina voor zoekmachines is de homepage. En zoekmachines vinden de titel van de homepage het belangrijkste element. De titel is boven in de browserbalk te zien en wordt in HTML code de ‘title-tag’ genoemd. Zorg ervoor dat je in de titel van de homepage – naast jouw dienst – de plaatsnaam verwerkt. Daarnaast is het van belang om ook de overige paginatitels te voorzien van de plaatsnaam in combinatie met jouw dienst. De titel ziet er dan zo uit: ‘Kapper Middelburg’. Voeg de plaatsnaam ook toe in de meta descriptions, dit is het stukje tekst dat onderaan de titel van de pagina te zien is in de zoekresultaten. Dit helpt niet om hoger te ranken, maar wel voor herkenbaarheid zodat mensen doorklikken naar jouw site!

Wanneer je bijvoorbeeld een coachingspraktijk in Ouderkerk hebt, dan is het raadzaam om een grote stad in de buurt op te nemen in de titel van de pagina’s van jouw website. De meeste mensen zoeken op deze grotere plaats.

Maak daarnaast ook extra pagina’s aan, bijvoorbeeld over wijken en/of dorpen/gemeenten in de buurt waarbij je de namen hiervan in de titel van de pagina’s verwerkt. Vooral in grote steden zoeken mensen nogal eens op wijknaam, bijvoorbeeld ‘kapper de pijp amsterdam’ of alleen ‘kapper de pijp’.

Tip 2: Vermeld het adres op jouw site

Dit klinkt misschien erg logisch, maar het toevoegen van jouw adres op de site is van belang voor de ranking in de zoekmachineresultaten. Zet je adres op de contact pagina, de ‘over het bedrijf’ pagina maar bij voorkeur ook onderaan elke pagina in de zogenaamde footer of bodemnavigatie.

Tip 3: Google+ Local

Maak een profiel aan op Google+ Local. Vul hierbij het profiel zo volledig mogelijk in en maak daarbij ook gebruik van afbeeldingen.

Tip 4: Zorg voor meer inkomende links van regionale sites en nationale bedrijvengidsen

Meer links van andere pagina’s naar jouw website zijn ook van groot belang voor een hogere ranking in de zoekmachines. Als je ervoor zorgt dat deze links van regionale sites komen, wordt jouw website ook lokaal beter vindbaar. Voorbeelden van regionale sites zijn startpagina/startkabel dochters zoals 023.pagina.nl (pagina over Haarlem) en (lokale) bedrijvengidsen. Neem daarbij de plaatsnaam in de linktekst op zoals bijvoorbeeld de linktekst ‘Kapper Middelburg’.

Niet alleen de links zijn hierbij van belang, ook een vermelding van jouw bedrijf in combinatie met de adresgegevens zijn hierbij van belang. Dit worden ook wel ‘citations’ genoemd.

Als je bovenstaande tips opvolgt, zul je zien dat je bedrijf beter lokaal vindbaar zal zijn!

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×

Interessant? Schrijf je dan nu in voor gratis tips via e-mail

Over Frank

Als internet marketeer hou ik mij graag bezig met het realiseren van meer bezoekers en meer omzet via internet. Wil je ook succesvoller worden met online marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via twitter of op Google+.

Reacties

  1. Jeremy zegt:

    Ik vraag me af hoe het zit dubbele content in deze. Wanneer je aparte pagina’s gaat schrijven die zich targeten op één plaatsnaam, maar je opereert landelijk, hoe doe je dat dan? Teksten voor ‘kapper Breda’, kapper Eindhoven’, en ‘kapper Tilburg’ zien er dan hetzelfde uit. Alleen de plaatsnaam verschilt. Snap je wat ik bedoel? (Grappig trouwens dat je een naamgenoot bent)

  2. Zorg ervoor dat je ook unieke content schrijft per stad op de specifieke pagina’s. Ik bouw de pagina ‘kapper Breda’ dan als volgt op: een of twee alinea’s over ‘Breda’ en een of twee alinea’s over ‘kapper’. De tekst over ‘kapper’ kan je hergebruiken voor de pagina over ‘kapper Eindhoven’. Zo heb je vrijwel geen duplicate content probleem.
    (Leuk dat je een naamgenoot bent idd, ik kom ze nooit tegen!) 🙂

Laat wat van je horen

*

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×
Elke dag nieuwe leads in je mailbox? Test dan gratis mijn nieuwe software!

Wil je direct nieuwe leads ontvangen?

Probeer dan gratis mijn nieuwe software en krijg inzicht in de bedrijven en de personen die je website bezoeken!