4 redenen om Google Plus te gebruiken

Google Plus is het sociale netwerk dat Google in 2011 heeft gelanceerd. Eigenlijk is het de sociale laag die alle Google producten met elkaar verbindt. In het begin was ik wat terughoudend over Google+: weer een sociaal netwerk erbij. Maar de voordelen van Google+ hebben mij echt overtuigd. In dit artikel lees je mijn belangrijkste redenen om Google+ te gebruiken.

1. Google Authorship (Author Rank)

In de zoekresultaten van Google zie je regelmatig foto’s staan bij een zoekresultaat. Dit is de auteursinformatie van het artikel dat gekoppeld is met het Google+ profiel van de auteur.
Update: in juni 2014 heeft Google dit verwijdert uit de zoekresultaten.

gplus-autorship-serp

Daarnaast is dit ook een onderdeel van Google’s Author Rank, een algoritme dat Google gebruikt voor het tonen van de zoekresultaten. De invloed hiervan is nog niet compleet duidelijk, maar dat dit steeds belangrijker gaat worden voor de zoekresultaten in Google daar zijn zoekmachine marketeers het wel over eens.

Jouw reputatie als auteur van veel gelezen en veel gedeelde content wordt hiermee een steeds belangrijker onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO). In mijn Google Plus Marketing Handleiding lees je stap voor stap hoe je dit voor jouw profiel en website opzet.

2. Ontdek mensen die een passie delen

Op dit moment voelt Google+ voor mij aan zoals Twitter in het begin was. Een plek waar nieuwsgierige en enthousiaste mensen samen communiceren, delen en ontdekken. Iedereen weet van elkaar dat Google+ nog niet de grote massa heeft bereikt zoals Facebook.

Het is geen plek waar je naar ‘iedereen’ communiceert (zoals bij Twitter) of een plek waar je contact onderhoudt met de mensen die je kent sinds je schooltijd (zoals bij Facebook). Naar mijn mening is het een plek waar je connecties kunt aangaan en gesprekken kunt voeren met mensen die jouw interesses delen.

In het boek ‘What The Plus!‘ van Guy Kawasaki las ik een samenvatting van het verschil tussen Facebook, Twitter en Google+ waar ik me wel in kan vinden:

Twitter = Directe inzichten

Twitter is een geweldige manier om directe inzichten te delen over nieuws en evenementen. Als er een incident ergens in de wereld plaats vindt en je updates wilt lezen van de personen ter plaatse (vaak al voordat de grote nieuwsnetwerken hierover berichten) dan is Twitter daar enorm geschikt voor. In het kort: Twitter is voor real-time inzichten.

Facebook = Mensen

Facebook is de manier om erachter te komen hoe het met de mensen gaat die je al kent (vrienden, kennissen en collega’s). Het is een prima plek om te horen dat ze naar een goed feest zijn geweest, een kind hebben gekregen of promotie hebben gemaakt. In het kort: Facebook is voor mensen.

Google+ = Passies

Google+ helpt je om je passies na te streven met mensen die je niet kent. Jouw 50 vrienden en familieleden op Facebook zullen waarschijnlijk niet jouw passie voor fotografie delen maar op Google+ kan je je enorm vermaken met een community van fotografen. In het kort: Google+ is voor passies.

3. Google Plus Hangouts

Een toevoeging van Google+ zijn de Hangouts waarmee je een video-chatroom kunt opzetten binnen het sociale netwerk. Je kunt hier met maximaal tien personen tegelijk in chatten. De Hangout kun je ook uitzenden via ‘Hangouts On Air’ zodat iedereen jouw sessie kan volgen. Aan het eind van de sessie plaats je de uitzending eenvoudig op YouTube. Dit is ook een ideale manier om content te realiseren in de vorm van een webinar.
google-plus-hangouts

Deel een Hangout sessie als webinar

Een webinar is een online seminar met één of meerdere sprekers over een onderwerp. Webinars zijn erg populair binnen B2B online marketing. Je kunt jouw Hangout binnen Google weer aankondigen aan jouw connecties via het aanmaken van een event. Er zijn overigens ook mensen die Google+ Hangouts gebruiken om een taal te leren via een online docent. En ook steeds meer bekende artiesten ontdekken de hangouts om in contact te komen met hun fans.

4. Google Plus Lokaal

Als jouw bedrijf lokaal actief is dan is een Google+ pagina echt aan te raden. Google+ heeft Google Plaatsen (Google Places) overgenomen. Dit betekent dat je de vermelding van je lokale bedrijf op Google Plaatsen nu een Google+ vermelding is geworden. Wanneer je dus probeert een pagina te maken in de lokale categorie en je telefoonnummer invoert, vindt Google+ je lokale pagina en koppelt deze twee.

Als je meer wilt weten over hoe je Google Plus kan inzetten, lees dan mijn Google Plus Marketing Handleiding. Heb je zelf nog redenen waarom jij Google+ gebruikt? Deel ze dan in de reacties hieronder!

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post