Hoe zorg je ervoor dat jouw website hoog in de zoekmachine resultaten terecht komt? Heel kort door de bocht gaat het om een groot aantal pagina’s met de belangrijke zoekwoorden waar jouw bezoekers op zoeken en kwalitatieve inkomende links van andere websites naar jouw website. In deze blogpost leg ik je uit hoe je in 5 simpele stappen de inkomende links van je concurrenten kan achterhalen zodat je deze links kan benaderen voor jouw eigen website.
De beste strategie voor lezenswaardige en linkwaardige content voor jouw website is het inzetten van content marketing. Maar je kan jouw site en jouw content altijd een beetje helpen door links aan te vragen via linkbuilding. De eerste stap is dan vaak om te kijken waar jouw concurrenten op jouw zoekwoorden links vandaan hebben.
Stap 1: Maak een overzicht van je concurrenten
Stel dat we aan de slag willen voor een bruidstaarten bakker. Het belangrijkste keyword is dan waarschijnlijk bruidstaart en hieronder zie je de resultaten hiervoor in Google:
Zorg ervoor dat je de belangrijkste concurrenten in een apart document noteert. Dit kan je gewoon in een Excel sheet of Google spreadsheet noteren. In dit geval kunnen we meteen de eerste drie websites na de afbeeldingen noteren: theperfectwedding.nl/bruidstaarten, houseofweddings.com en bakkerijvandermost.nl om mee te beginnen. De website theperfectwedding.nl gaat over meer dan alleen bruidstaarten, daarom is het van belang de juiste link te noteren met /bruidstaarten erachter. Dat is namelijk de link die we willen analyseren.
Stap 2: Achterhaal de links van je concurrenten via Ahrefs
Nu gaan we aan de slag om de inkomende links van de top 3 te achterhalen. Via de online tool Ahrefs.com kunnen we dit eenvoudig doen. Maak hiervoor een account aan op de site zodat je van de export mogelijkheden gebruik kan maken. Hieronder heb ik de website www.theperfectwedding.nl/bruidstaarten ingevoerd in Ahrefs bij de Site Explorer. Vervolgens heb ik links in de navigatie op ‘links’ geklikt:
Stap 3: Exporteer de links naar Excel of een Google Sheet
Klik op ‘dofollow’ om een overzicht van de dofollow-links te krijgen. Je ziet dat er een aantal startpagina’s tussen staan en dat Ahrefs ook de eigen Domain Rank toont waarmee ze de linkwaarde van een website aangeven. Hiervoor geldt: hoe hoger, hoe beter.
Helemaal rechts boven het overzicht klik je vervolgens op de button ‘Export’. Hiermee exporteer je het overzicht naar Excel.
Stap 4: Schoon jouw Excel op
Het overzicht wat je hebt geëxporteerd ziet er dan zo uit:
De volgende stap is het opschonen van de Excel zodat je alleen nog maar de links overhoudt waarvan je verwacht dat je ze ook kan aanvragen om een link op te nemen naar jouw website. In dit geval zou ik bijvoorbeeld de Pinterest.com link eruit halen omdat je daar geen link kan aanvragen. Dit is namelijk het persoonlijke profiel van iemand op de prikbord site Pinterest.com.
Stap 5: Benader de links
De laatste stap is het aanvragen van de links. Wanneer je startpagina’s of andere linkdirectories hebt gevonden, dan kan je die eenvoudig benaderen door een formulier op deze sites in te vullen. Soms is het ook mogelijk om een mailtje te sturen.
Blogs kun je benaderen met de suggestie om een gastartikel te schrijven. Hoe je dit doet, lees in mijn artikel over hoe je links via gastartikelen realiseert.
Als je de lijst af hebt, kan je een nieuwe lijst maken op basis van andere websites voor jouw zoekwoord. Mocht je veel overlap hebben of geen nieuwe websites meer kunnen vinden, dan kan je altijd gerelateerde zoekwoorden gebruiken om te analyseren.
Overigens: met Majestic SEO en Semrush kun je ook de links achterhalen van websites. De gratis versie van deze tools zijn wat beperkt in functionaliteit vandaar dat ik je in eerste instantie aanraad om met Ahrefs aan de slag te gaan voor jouw analyse.
Heb jij nog tips of opmerkingen over hoe jij te werk gaat bij linkbuilding? Ik lees ze graag in de comments!
2 Comments
Comments are closed.