Wat is content marketing en waarom is het zo belangrijk?

Nu mensen meer en meer gebruik maken van online zoekmachines en sociale media, is het belangrijk voor bedrijven om zich aan te passen aan deze nieuwe activiteiten. De hedendaagse klant is niet meer geïnteresseerd in flashy reclamespots, saaie radiospots of nog meer reclame in de brievenbus.

Bedrijven moeten nu betekenisvolle inhoud leveren met als bedoeling een beter contact te zoeken met de klant en dit op een zo interessant mogelijke manier. Ze moeten gaan nadenken over wat de klant wil zien.  Wat zoekt de klant? En hoe kan ik het beste die klant bereiken?

Dus geen saaie zoekmachine-gerichte teksten, maar teksten die leesbaar en nuttig zijn voor de lezer. Een tekst die de lezer wil delen met andere mensen, en waar hij op wil reageren. Dit noemen ze content marketing: het maken, publiceren en promoten van betekenisvolle inhoud met als doel in contact te komen met de doelgroep.

Zoekmachine optimalisatie en content marketing

Uit onderzoek blijkt dat 80% van de mensen in Nederland het internet gebruiken om een product of dienst te zoeken. Hierdoor is het belangrijk dat je goede, relevante en deelbare content op jouw website plaatst. Wanneer je goede content hebt en andere websites linken naar jouw content, dan word je belangrijker voor Google en krijg je een hogere ranking. Vergeet ook niet jouw site te optimaliseren voor Google zodat Google jouw website beter kan scannen en categoriseren.

Sociale media en content marketing

Sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, etc. zijn zeer populair en dus is het belangrijk om aanwezig te zijn op sociale media. Bijna elk bedrijf heeft een profiel op Facebook maar deze worden meestal heel slecht onderhouden. Echter wanneer je je profiel update met originele en relevante content zal jouw website en jouw bedrijf meer bezoekers ontvangen. Content marketing is hiervoor dus ook essentieel.

Website en weblog

De actie vindt uiteindelijk plaats op jouw website: het kopen van een product,  aanvraag van een offerte of een contact aanvraag. Het opzetten van een blog kan dan ook zeer interessant zijn voor jouw bedrijf. Via goede content marketing middels jouw blog kun je jouw bedrijf beter promoten en zullen zoekmachines en sociale media meer verkeer voor je genereren. Daarnaast is een blog bijhouden ook belangrijk zodat je niet afhankelijk bent van één platform zoals bijvoorbeeld Facebook.

Maar levert het ook wat op? Content marketing moet je doen gedurende een lange periode. Het is een werk van lange adem maar is extreem nuttig voor jouw bedrijf. De leadkosten van betaalde marketing liggen een stuk hoger dan die van content marketing.

» Lees meer over Content Marketing

Gerelateerd:
» Wat is content marketing?
» Content Marketing Institute
» Content marketing strategie
» Content marketing stappenplan