Hoe zet je als coach online marketing in voor meer klanten?

coach online marketing

Afgelopen week sprak ik een coach op een netwerkbijeenkomst en ze stelde mij de volgende vraag:

“Ik ben een coach en ik vind het heel moeilijk om online zichtbaar te zijn. Er zijn zoveel coaches, hoe val ik op en wat moet ik doen om online nieuwe cliënten te werven?”

Deze vraag stellen trainers, coaches of andere zelfstandige professionals mij wel vaker. Dus ik dacht: laat ik er een praktisch artikel over schrijven, dan hebben meer zelfstandige ondernemers hier wat aan! 🙂

Start een blog

responsive design wordpress themeHet eerste wat je doet is het opzetten van een blog op jouw website als je die nog niet hebt. Maak bij voorkeur gebruik van WordPress en zorg voor een responsive vormgeving die ook op mobiele apparaten goed te zien is. Want steeds meer mensen maken gebruik van mobiel om websites te bekijken.

Wat je gaat doen met jouw blog is het volgende: op periodieke basis – bij voorkeur 1x per week – schrijf je artikelen over wat jouw doelgroep bezighoudt. Met welke problemen worstelen ze? Waar liggen ze ‘snachts van wakker? Omschrijf deze problemen samen met jouw oplossingen in jouw artikelen zodat je jouw lezers inspireert met jouw kennis.

Weet wie jouw doelgroep is

Om ervoor te zorgen dat dit echt goed werkt, is het noodzakelijk dat je weet wie jouw doelgroep precies is en dat je op basis daarvan een contentplan ontwikkelt. Denk na over wat jou uniek maakt, wat jou onderscheidt van al die andere coaches. Voorbeelden zijn: coaching voor jonge vrouwen met kinderen, coaching voor internet startups, coaching voor vrouwen in de overgang, coaching voor burnout bij mannen, etc. Onthoud hierbij: hoe meer ‘niche’ je bent, hoe meer je jezelf onderscheidt en des te minder concurrentie je hebt.

Maak een Content Marketing agenda

Met jouw doelgroep in je achterhoofd ga je een agenda realiseren waar je jouw content in gaat plannen: je content marketing agenda. Kijk of je de vorm van de content kunt afwisselen, bijvoorbeeld artikelen afwisselen met een infographic, onderzoekje, video, etc. Zorg ook dat je af en toe op andere websites een artikel publiceert. Deze zorgen weer voor het vergroten van jouw bereik en jouw expert status.

Promoot jouw content

thumb-9-sociale-media-content-tipsNu je jouw contentplan hebt gerealiseerd, is het zaak om je promotie op te starten. Zorg dat je een LinkedIn profiel hebt en dat je profiel een goede weerslag geeft van wie je bent en wat je doet. Je kunt jouw content delen via status updates zodat jouw connecties die kunnen zien. Maak jezelf daarnaast lid van het maximum aantal – relevante – LinkedIn groepen en deel jouw content daar. Je zult zien dat je hierdoor steeds meer als een expert wordt gezien. En als je nog geen Twitter profiel hebt, maak die dan ook aan zodat je daar ook jouw content kunt delen. Als jouw doelgroep ook op Facebook aanwezig is, maak dan een profiel aan en een Facebook bedrijfspagina om jouw content in te delen.

Mijn favoriete tool om al deze sociale media profielen in te beheren is Hootsuite, dit bespaart je echt veel tijd doordat je content kunt agenderen en omdat je alles in 1 overzicht kunt zien. Je kunt zien wie een bericht naar je stuurt in al jouw profielen zodat je eenvoudig kunt reageren zonder dat je elke keer in jouw sociale media profielen hoeft in te loggen.

Kijk ook of je proactief in jouw sociale netwerken kunt reageren op mensen die worstelen met vraagstukken waar jij ze bij kunt helpen. Met name Twitter is hier erg geschikt voor: zoek binnen Twitter op zo’n specifiek vraagstuk en stuur een tweet naar een blogartikel van je of een gericht advies. Dit zouden potentiële nieuwe cliënten kunnen zijn!

Optimaliseer jouw website voor Google & bezoekers

Vergeet niet jouw website te optimaliseren op de belangrijkste zoekwoorden waar jouw bezoekers op zoeken. De zoekwoorden kun je zelf onderzoeken met de Google Keyword Planner. Verwerk deze zoekwoorden met name in de titels van de pagina’s op jouw site.

google keyword planner coaching

Zorg ook dat jouw contactinformatie duidelijk zichtbaar is op de pagina’s van jouw website en dat je een laagdrempelige manier hebt om met jou in contact te komen. Dit kan bijvoorbeeld een kort, gratis kennismakingsgesprek zijn. Zet een duidelijke button hiervoor op alle pagina’s zodat jouw bezoekers meteen weten wat ze moeten doen als ze klaar zijn voor de volgende stap.

Meer hierover lees je in het artikel 3 redenen waarom jij geen klanten via jouw website realiseert + eenvoudige oplossingen

Ja maar…

Wellicht denk je als je dit leest dat het allemaal veel werk is. Ik zal zeker niet ontkennen dat het weinig werk is, maar vraag jezelf af: wat zou je anders doen om nieuwe klanten te krijgen? Een netwerkborrel bezoeken in de hoop nieuwe cliënten te vinden? Wellicht werkt dat voor sommigen maar deze methode is duurzamer: jouw content blijft in Google staan zodat nieuwe potentiële klanten jouw site ook bezoeken. De enige investering is je eigen tijd en je eigen kennis die je (hopelijk) juist leuk vindt om te delen!

Zoals ik al schreef: deze adviezen gelden niet alleen voor coaches maar eigenlijk voor alle online professionals. Je hebt dus nu een aantal gerichte manieren om je online te onderscheiden en online clienten te werven. Ik ben benieuwd naar vragen of tips hierover. Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post

2 Comments

  • Thomas Lapperre 10/10/2013

    Leuk stuk, Frank! Wat je beschrijft is de omslag van interruptie marketing naar inbound marketing. Als kleine ondernemer is het veel leuker om bezig te zijn met je werk door kennis te delen via een blog, dan om proactief potentiële klanten aan te spreken.

    • Frank 10/10/2013

      Dank voor je complimenten en reactie Thomas, roerend met je eens 🙂

Comments are closed.