Wat is dark social in B2B marketing en waarom is het belangrijk?

Dark social verwijst naar online sociale interacties die niet te meten zijn met analytics tools of door zoekmachines geïndexeerd kunnen worden. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • Persoonlijke gesprekken
  • Direct messages
  • E-mail
  • Messenger apps
  • Besloten online groepen / communities

Kortom, alle sociale interacties die buiten het zicht van bedrijven plaatsvinden. Denk aan het delen van een link of content via WhatsApp, Slack, Discord of een besloten LinkedIn groep.

voorbeelden van dark social platformen

Waarom is dark social zo belangrijk voor B2B marketing?

Dark social speelt een cruciale rol in de B2B buyer’s journey:

1. Veel beslissingen worden in dark social genomen

Maar liefst 57% van het beslissingsproces vindt plaats voordat kopers een intentie-signaal afgeven. Dit gebeurt voornamelijk in dark social kanalen waar kopers informatie uitwisselen met vakgenoten.

2. Dark social beïnvloedt de perceptie van je bedrijf

Wat er in dark social over je bedrijf gezegd wordt kan een grote impact hebben op de beslissing van potentiële klanten. Positieve mond-tot-mondreclame vergroot de kans dat kopers voor jou kiezen.

3. Dark social biedt waardevolle marketing inzichten

Door dark social te bestuderen krijg je inzicht in de behoeften en zorgen van je doelgroep. Dit stelt je in staat je marketing en producten hier beter op af te stemmen.

Lees ook: wat is zero-click content.

Manieren van demand creation via dark social

Enkele best practices voor demand generation via dark social:

  • Creëer waardevolle content die potentiële klanten informeert over veranderingen in de branche en onderwerpen waar ze echt geïnteresseerd in zijn. Dit geeft mensen een reden om je content te delen in hun privé kanalen
  • Neem deel aan online discussies en communities als actief lid in plaats van openlijk je product te promoten. Dit bouwt herkenning en vertrouwen op.
  • Pas advertenties en landingspagina’s aan voor verkeer van private social apps om de meest overtuigende informatie te bieden om doorkliks en conversies te stimuleren
  • Richt je op share of voice door deelbare content te creëren in plaats van te proberen dark social te controleren of te volgen. Vraag klanten welke content ze op welke kanalen consumeren en delen om kwalitatieve inzichten te krijgen.

Waardevolle content, authentieke betrokkenheid en optimalisatie op dark social platforms zijn de sleutel tot het succesvol stimuleren van de vraag via dark social. Het doel is om organische versterking en mond-tot-mondreclame te stimuleren in plaats van openlijke promotie of tracking.

Vragen over dark social

Is dark social hetzelfde als mond-tot-mond reclame?

Dark social is mond-tot-mond reclame via online kanalen die op grote schaal plaatsvindt, maar niet getrackt kan worden zoals social media platforms, video sites en community’s. Het gaat dus verder dan alleen directe persoonlijke gesprekken.

Kun je dark social meten?

Ja, je kunt dark social wel meten via bijvoorbeeld klantinterviews en door te kijken welke online kanalen traffic naar je site drijven. Je kunt alleen niet vertrouwen op analytics software.

Conclusie

Dark social is een onmisbaar onderdeel van de B2B buyer’s journey. Door hierop in te spelen met de juiste content en producten, kun je je marketingresultaten aanzienlijk verbeteren.

Wil je meer zichtbaar zijn in dark social?

Ik help je graag met mijn B2B marketing bureau! Neem contact op voor een gratis strategiegesprek.