De ultieme gast blog gids

21 Flares 21 Flares ×

gast blog gids - gastbloggen handleidingAls je een eigen blog hebt, schrijf je regelmatig blogartikelen en zorg je voor promotie voor jouw artikelen. Dit is een prima manier om jouw bereik te vergroten en vervolgens meer mensen met jouw producten of diensten in aanraking te laten komen waardoor ze hopelijk klant worden. Je kunt jouw eigen cirkel echter ook vergroten door gastblogs te publiceren op andere blogs. In deze ultieme gast blog gids leg ik je uit welke doelen je kunt bereiken met gastbloggen en hoe je hier vervolgens zelf mee aan de slag kunt gaan voor het beste resultaat.

De 3 doelen van gastbloggen

Je kunt gastbloggen inzetten voor verschillende doelen, hieronder een opsomming van de doelen van gastbloggen:

  1. Het positioneren van jezelf als autoriteit en expert binnen jouw vakgebied
  2. Bezoekers naar jouw website realiseren
  3. Het verkrijgen van inkomende links naar jouw website voor zoekmachine optimalisatie

Niet elk blog waar jij jouw gast artikel zou willen plaatsen, voldoet aan deze drie doelen. Om je een voorbeeld te geven: stel dat jouw doel is om bezoekers te realiseren met jouw gast artikel. Het zou dan zonde van je tijd zijn als je jouw gastartikelen op blogs met een klein aantal lezers publiceert. En als jouw doel het verkrijgen van links is dan is het benaderen van grote blogs niet de beste tijdsbesteding.

Bepaal dus het doel van jouw gastblog voordat je aan de slag gaat!

Google algoritme updates en gastbloggen

Zoals je wellicht weet, wijzigt Google regelmatig het algoritme waarmee de volgorde van de resultaten in de zoekresultaten getoond wordt. Eén van deze algoritme updates is de Google Penguin update die met name websites met een overgeoptimaliseerd linkprofiel lager in de zoekresultaten plaatst. Als het doel van gastbloggen voor jou het verkrijgen van links is, misbruik gastbloggen dan niet om zoveel mogelijk links met jouw belangrijkste zoekwoord te realiseren. Zorg voor verschillende soorten linkteksten naar verschillende pagina’s op jouw website en focus – zoals altijd met linkbuilding – op links van kwaliteit in plaats van gaan voor de kwantiteit.

Het bewijs dat gastbloggen werkt

Ik heb regelmatig verschillende gastblogs gepubliceerd op verschillende blogs. Hieronder zie je een grafiek van de bezoekers naar mijn site van een gastblog. In de grafiek zie je dat het artikel de meeste bezoekers naar mijn site heeft opgeleverd nadat de nieuwsbrief van het blog is verstuurd na de plaatsing van mijn artikel. Verder hebben deze bezoekers mij ook aardig wat nieuwsbrief abonnee’s opgeleverd met een conversie ratio van maar liefst 22,77%!
gastbloggen analytics

Maar…hoe vind je blogs voor jouw gastartikelen?

De makkelijkste manier om blogs te vinden die gastartikelen plaatsen is door Google te gebruiken. De volgende opdrachten kunnen je hierbij helpen:

  • Jouw zoekwoord “gast blog” of “gastblog”
  • Jouw zoekwoord “gast blog door”
  • Jouw zoekwoord “gast artikel”
  • Jouw zoekwoord “gast artikel door” (of “van” ipv “door”)
  • Jouw zoekwoord “artikel insturen”

Voor jouw zoekwoord kun je jouw vakgebied of discipline invullen. Maar natuurlijk ook de belangrijkste zoekwoorden van jouw site. Je kunt jouw zoekwoorden via de Google Keyword planner onderzoeken.

Een andere manier om blogs te vinden is te zoeken via Twitter. Zoek via de zoekfunctie van Twitter op ‘gastblog’ + jouw zoekwoord.

Verder kun je nog gebruik maken van de online tool Link Prospector. Deze tool helpt je om verschillende link prospect lijsten te maken en heeft ook de mogelijkheid om dit in het Nederlands taalgebied te doen. De eerste lijst is gratis, daarna kun je tegoed kopen vanaf $10,- voor zo’n 5 lijsten of je kunt een abonnement afsluiten. Hieronder zie je de gastblog suggesties voor mijn zoekterm ‘content marketing’. Best nauwkeurig!

linkprospector

Het kan voorkomen dat er binnen jouw vakgebied helemaal geen blogs te vinden zijn die gastblogs plaatsen. Laat je hierdoor vooral niet ontmoedigen! Ga dan op zoek naar blogs over jouw onderwerpen. Dit kun je via Google doen met deze zoekopdracht:

  • Jouw zoekwoord “powered by wordpress”
  • Jouw zoekwoord “powered by wordpress” site:nl

Met de laatste zoekopdracht krijg je alleen Nederlandse blogs te zien. Maak dan via deze manier een lijst met blogs waar je voor zou willen schrijven en trek gewoon de stoute schoenen aan: stuur ze een verzoek voor een gastblog. Wie weet ben jij dan wel de eerste gastblogger!

Doe je research voordat je een blog benadert

Als je een blog hebt gekozen waar je een gastartikel wilt plaatsen, onderzoek dan de belangrijkste onderwerpen van het blog. Bekijk ook welke artikelen goed werken: welke artikelen hebben veel reacties of veel sociale media activiteit. Als je dit weet, dan kun je aan de slag gaan met het bedenken van jouw artikel ideeën.

De titel van jouw artikel kan het lezen ervan maken of breken. Zorg dus dat je je best doet op het realiseren van goede, catchy, lezenswaardige titel ideeën.

Hoe benader je een blog voor een gastblog?

Vrijwel alle blogs hebben een contact pagina met een formulier of e-mailadres. Sommige populaire blogs hebben zelfs een speciale pagina voor gastbloggers om contact op te nemen.

Als je de contactgegevens hebt achterhaald van de eigenaar van de blog voor een gastartikel, dan kun je een e-mail sturen. Hieronder een e-mail template om hiervoor te gebruiken:

Hallo {Naam},

Met veel plezier lees ik de artikelen op {blognaam}. Ik zag ook een aantal gastartikelen op {blognaam} en wilde weten of je open staat voor meer gastbloggers. Ik ben van plan om e.e.a. te schrijven over {onderwerp} en ik dacht dat de onderwerpen die ik in gedachten het goed kunnen doen op {blognaam}.

Ik dacht zelf aan de volgende onderwerpen:

  • Onderwerp idee 1
  • Onderwerp idee 2
  • Onderwerp idee 3

Wat vind je hiervan? Als je het een goed idee vindt, stuur ik je graag een artikel of als je een ander onderwerp zou willen zien dan hoor ik dat uiteraard graag zodat ik daarover een artikel kan schrijven.

Ik hoor graag van je, dank alvast!

Groeten,

{Naam}

Wat je nog zou kunnen toevoegen aan dit e-mail template is een korte introductie van één zin om je e-mail mee te beginnen. Daarnaast zou je nog een voorbeeld van een gastartikel kunnen geven dat je al eens eerder hebt geschreven. Dit kan voor meer vertrouwen zorgen bij de lezer.

Je hebt een go! Hoe schrijf je dan jouw gastblog?

Gefeliciteerd, je hebt akkoord gekregen op jouw gast artikel! Nu kun je eindelijk aan de slag gaan met het schrijven ervan. Houd daarbij rekening dat een gastblog niet een artikel is op je eigen site. Zorg er voor dat je rekening houdt met de doelgroep, het kennisniveau en de ‘tone of voice’ van het blog waar je voor gaat schrijven.

Jouw artikel is niet bedoelt als reclame voor jezelf. Zorg er dus ook voor dat je niet (overmatig) verwijst naar artikelen of producten/diensten op jouw website. De links naar je eigen site kun je kwijt in jouw korte biografie die je onderaan het artikel plaatst. Zorg ook dat je hier een goede, professionele foto van jezelf aan toevoegt.

Probeer ook te verwijzen naar relevante artikelen binnen het blog waar je jouw gastartikel gaat publiceren. Dit is relevant voor de lezer en hiermee sluit jouw artikel ook naadloos aan binnen alle reeds bestaande artikelen.

Nu je artikel klaar is, kun je het insturen. Het kan zijn dat je dan nog wat feedback krijgt om te verwerken in jouw artikel.

En wat doe je nadat jouw gastblog is geplaatst?

Meestal hoor je van de redactie of de eigenaar van het blog wanneer jouw gastartikel online komt. Afhankelijk van de grootte van de website en de eventuele eigen content planning, kan jouw artikel online staan binnen een aantal dagen tot een paar weken.

Ga ook zelf uitgebreid aan de slag met de promotie van jouw artikel via jouw sociale media kanalen wanneer jouw artikel gepubliceerd is. Mocht je op die dag geen tijd hebben hiervoor, plan dan jouw updates van te voren in met bijv. Hootsuite of Bufferapp.

Zorg daarnaast dat je ook inhoudelijk op de reacties ingaat van jouw artikel. Hiermee toon je jouw betrokkenheid en vergroot je het effect van jouw gastartikel omdat hierdoor waarschijnlijk nog meer mensen naar jouw website door zullen klikken.

Gastblogs op jouw eigen blog: hoe doe je dat?

Het voordeel van gastblogs op jouw eigen blog is dat je hiermee nieuwe content aan jouw blog toevoegd en daarnaast jouw lezers een andere blik geeft op jouw onderwerpen. Bovendien vergroot je jouw netwerk hiermee met hopelijk nieuw lezers publiek.

Hoe ga je hiermee aan de slag? Maak een pagina op jouw eigen website met een uitnodiging voor gastbloggers om op jouw blog artikelen te publiceren. Op deze pagina geef je uitleg over geschikte onderwerpen, jouw kwaliteitsrichtlijnen en hoe je een gastblog verzoek instuurt.

Je weet nu hoe je aan de slag kunt gaan met het realiseren van gastblogs voor het positioneren van jezelf als autoriteit, meer inkomende links of meer bezoekers. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, vragen of tips over gastbloggen. Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!

Afbeelding via Flickr

Artikel geïnspireerd door: Ultimate Guide To Guest blogging

21 Flares Twitter 9 Facebook 0 Google+ 6 LinkedIn 6 21 Flares ×

Interessant? Schrijf je dan nu in voor gratis tips via e-mail

Over Frank

Als internet marketeer hou ik mij graag bezig met het realiseren van meer bezoekers en meer omzet via internet. Wil je ook succesvoller worden met online marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via twitter of op Google+.

Reacties

  1. Wat goed, zo’n gids tot het gastbloggen! Dat heb ik nog niet eerder voorbij zien komen. Naast de drie doelen die je hier stelt, die natuurlijk heel belangrijk en goed zijn, is het ook simpelweg leuk om je kennis te delen met een ander publiek en is het ook iets voor jezelf om van te leren.

Laat wat van je horen

*

21 Flares Twitter 9 Facebook 0 Google+ 6 LinkedIn 6 21 Flares ×
Elke dag nieuwe leads in je mailbox? Test dan gratis mijn nieuwe software!

Wil je direct nieuwe leads ontvangen?

Probeer dan gratis mijn nieuwe software en krijg inzicht in de bedrijven en de personen die je website bezoeken!

Lees vorig bericht:
sociaal bewijs voor meer klanten
9 manieren om sociaal bewijs te gebruiken voor meer klanten

De beslissing om een product of dienst te kopen hangt af van een groot aantal factoren. Heb je enig idee...

Sluiten