De 10 beste Chrome extensies voor content marketeers

Grote kans dat jij als content marketeer met Google Chrome werkt. In de Chrome webstore zijn enorm veel extensies te vinden die je werk gemakkelijker en productiever maken. Alleen wat zijn nu de must have extensies? In dit artikel vind je 10 geweldige Chrome extensies waarmee je je werk efficiënter en effectiever doet.

Wat zijn Chrome extensies ook al weer?

Chrome extensies voegen extra functionaliteit toe aan jouw Google Chrome browser. Elke extensie heeft een verschillende functie en kun je apart installeren. Het zijn eigenlijk een soort plugins in je browser.

Het vinden en installeren van extensies is heel eenvoudig; dit kan je doen in de Chrome Web Store. Wanneer je een extensie geïnstalleerd hebt dan komt deze meestal met een klein icoon bovenaan in de werkbalk te staan, zodat je de extensie op elk moment kunt gebruiken.

1. Loom

Loom maakt het maken van een videoboodschap voor nieuwe klanten of collega’s een stuk eenvoudiger. Door Loom te gebruiken kunt u uw eigen scherm, geluid en gezicht filmen en vervolgens eenvoudig doorsturen.

Ik gebruik deze tool om de mensen met wie ik samenwerk een briefing of feedback te geven. Dit scheelt ook tijd, aangezien je dit sneller doet dan door een lange e-mail te sturen. Je praat nog altijd sneller dan je typt!

2. Languagetool

Deze Chrome extensie helpt je bij grammatica en typefouten. Voor taalcorrecties van Engelstalige teksten werkt Grammarly perfect. Voor teksten in het Nederlands (en nog 22 andere talen) is Languagetool een mooie aanvulling op de standaard spellingcontrole van Word en Google docs.

3. Auto Text Expander

Auto Text Expander is een extensie die je als content marketeer veel tijd zal besparen. Met deze extensie kun je namelijk snelkoppelingen maken naar veelgebruikte woordgroepen, zinnen en alinea’s. Op deze manier kun je veel sneller een e-mail versturen!

Wanneer je de shortcut gebruikt, zorgt de extensie dat de volledige tekst in beeld verschijnt. Dit is ook enorm handig als je mensen moet verwijzen naar een bepaalde website of document. Ik gebruik deze extensie zelf als ik outreach doe om artikelen te distribueren.

Verder kun je de shortcuts gebruiken op alle apparaten waar je Google Chrome gebruikt, dus ook op je mobiel. Je moet dan natuurlijk wel op alle apparaten ingelogd zijn bij Google. Je kunt deze shortcuts gebruiken in applicaties zoals Gmail, Evernote, Outlook en LinkedIn. Wanneer je vaak dezelfde teksten moet typen, is deze extensie echt een meerwaarde. De extensie wordt door meer dan 200,000 gebruikers gebruikt en krijgt een score van 4 sterren.

4. Content Discovery Feed

Feedly was altijd een van mijn favoriete manier om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over content marketing en SEO. Totdat ik de Content Discovery Feed Chrome extensie tegenkwam: hiermee gebruik je een tab van je browser om al je nieuws in te lezen.

Deze extensie helpt me vooral om inspiratie en invalshoeken te vinden voor nieuwe content. En die kan ik dan bewaren en weer met anderen delen.

5. SEO Quake

Als je graag snel zicht krijgt op bepaalde SEO-factoren dan is SEO Quake erg handig. Je kunt hiermee gemakkelijk de kwaliteit van je content evalueren, een echte must voor content marketeers dus en handig bij concurrentie-analyse! SEO Quake geeft je 3 mogelijke scores; een groen vinkje, een geel streepje of een rood kruisje. Deze staan voor de hoogte van de kwaliteit van de content.

6. SimilarWeb

SimilarWeb zorgt voor een volledige website analyse. Zo kun je van websites zien wat hun wereldwijde ranking is, maar ook de ranking in de eigen categorie. Verder zie je de bezoekersaantallen en de top 5 landen waar de bezoekers vandaan komen.

Deze extensie toont ook door welke links gebruikers zijn doorgestuurd naar een specifieke website. Daarnaast kun je ook vergelijkbare websites zien om te kijken wat voor content zij gebruiken. Hierdoor gebruik ik ook deze extensie bij concurrentie-analyse.

7. Pocket

Als ik iets interessants tegenkom in de Content Discovery Feed-extensie die ik hierboven beschreef, wil ik die graag opslaan voor later. Pocket is hiervoor de perfecte oplossing. Je kunt eenvoudig artikelen en video’s van elke pagina opslaan voor later. Ook handig bij Pocket is dat je de opgeslagen gegevens later zonder internetverbinding kunt lezen of bekijken.

8. Check My Links

De naam zegt het al; de extensie controleert jouw website op foute links. Zo kun je na het redigeren en plaatsen van content op de website eenvoudig controleren of alle links het ook daadwerkelijk doen.

Als er een foute link in staat wordt deze aangegeven door rode highlight, zodat je hem makkelijk kunt vervangen. Dit spaart je weer wat tijd en zorgt voor een goede website!

9. Hunter

Hunter helpt je bij het achterhalen van e-mailadressen van de websites die je bezoekt. Naast e-mailadressen kun je ook de namen, functietitels, sociale profielen en telefoonnummers achterhalen. Deze extensie is ideaal voor het doen van outreach voor gast blogs.

Bij het gratis abonnement van Hunter krijg je 50 credits per maand.

10. LeechBlock NG

Als laatste deze productiviteits extensie. Wil je geen afleiding tijdens je werkzaamheden? Dan gebruik je LeechBlock NG om in te stellen welke sites je wilt blokkeren en voor hoe lang. Oh ja, vergeet niet ook je telefoon notificaties uit te zetten voor volledige focus 😉

Chrome extensies maken het werk voor content marketeers handiger en leuker

Zoals je kunt zien zijn er veel handige Chrome extensies beschikbaar. Sommige zijn handig voor het analyseren van websites en anderen weer voor originele en sterke content.

Ik hoop dat je met deze tips als content marketeer nog efficiënter en effectiever kunt gaan werken! Heb jij ervaringen met een van deze Chrome extensies of mis je er nog een voor content marketeers in dit overzicht? Ik lees het graag in de reacties hieronder.

Related Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Read previous post:
De beste 7 SEO tools voor online copywriters

Copywriters en bloggers moeten ervoor zorgen dat hun geschreven werk prettig leesbaar en grammaticaal correct is. Daarnaast moet de content...

Close