Wil je jouw content op grote schaal promoten? Zorg er dan voor dat jouw content op de relevante contentkanalen van je doelgroep verschijnt. Of het nu gaat om een blog, post op sociale media of nieuwsbrief. Hoe doe je dit voor content marketing in de praktijk?
Wat is content distributie op verschillende kanalen?
Je kunt je content delen op heel veel verschillende plekken zodra je deze hebt gecreëerd. Dit is misschien wel de belangrijkste stap in elke contentmarketing-strategie. Hieronder een voorbeeld.
Je ziet hier de Medium-versie van een Hubspot-artikel over enterprise marketing:
Je vindt dit artikel ook in de blogsectie van de Hubspot-website:
En ook op Twitter komt dit artikel in een kortere vorm terug.
Net zoals Hubspot kun je ook je content op verschillende kanalen delen door content repurposing (hergebruik) toe te passen. Je kunt er daarbij voor kiezen om overal hetzelfde stuk te publiceren, slechts een fragment ervan of een wat aangepaste versie.
Voorbeelden van kanalen waar je je content kunt delen zijn:
- Je blog
- Een externe blog zoals Medium
- Je nieuwsbrief
- Jouw socialmediakanalen
- De socialmediakanalen van collega’s, relaties, influencers
- Het versturen van e-mail naar je collega’s
- Pers
Wat zijn de voordelen als je content op meerdere kanalen deelt?
Hieronder vind je de belangrijkste redenen waarom je jouw content op verschillende kanalen kunt delen:
- Het duurt 6 uur tot 12 dagen om goede content te maken. Het zou zonde zijn als al dat werk niets oplevert. Je kunt meer uit jouw werkzaamheden halen door je content op verschillende kanalen te delen. Je trekt namelijk meer lezers aan als jouw content op meer plekken zichtbaar is. En hoe meer lezers, hoe meer potentiële klanten.
- 55% van je websitebezoekers brengt minder dan 15 seconden door op je website. Je content op één plek publiceren zoals de blog van je website is dus niet de beste strategie om nieuwe klanten aan te trekken. Deel daarom je content in verschillende formaten, zodat je meer mensen bereikt.
- 78% van de consumenten leert een bedrijf liever kennen via artikelen dan via advertenties. Dat betekent dat je meer mensen kunt bereiken met content en je dus meer klanten kunt aantrekken met inbound marketing.
Waar moet je op letten als je op meerdere kanalen deelt?
Je kunt nog wel eens tegen uitdagingen aanlopen als je op verschillende plekken gaat delen. Hieronder staan een aantal uitdagingen waar contentteams vaak tegenaan lopen:
Het kost veel tijd
Het is tijdrovend om je content op verschillende kanalen te publiceren. Zeker als je alles ook nog eens handmatig doet: kopiëren, plakken, bewerken, publiceren. En vervolgens weer opnieuw. Zorg dus dat je veel taken handig automatiseert.
Uitdagingen in de samenwerking
Een andere grote uitdaging is het samenwerken met andere teamleden. Een contentmanager werkt gewoonlijk samen met schrijvers, designers, developers en soms ook met audio- en videospecialisten afhankelijk van het type content. Als deze samenwerking inefficiënt verloopt en ook nog eens met heel wat heen-en-weer-gemail of berichtjes via Teams of Whatsapp, is een fout snel gemaakt:
- Sommige kanalen worden over het hoofd gezien.
- Berichten kunnen elkaar overlappen of dezelfde content wordt meerdere keren gedeeld.
- Er is nauwelijks een verband tussen de berichten op de verschillende kanalen.
Welke versie was het ook alweer?
Dat er verschillende versies van je content in omloop zijn, is een logisch gevolg van samenwerking. Alleen het is wel de bedoeling dat je verschillende versies creëert als je content op meerdere kanalen publiceert.
Het kan gebeuren dat je op het ene kanaal een specifieke call-to-action vermeldt en dat op een ander kanaal helemaal vergeet als je content op verschillende kanalen deelt. Je verliest makkelijk het overzicht van welke versies nu correct en up-to-date zijn, zeker als het aantal kanalen waar je publiceert alleen maar toeneemt.
Efficiënt je content delen op meerdere kanalen
Je kunt makkelijk content op verschillende kanalen publiceren als je gebruik maakt van een eenvoudig stappenplan en het proces zoveel mogelijk centraliseert.
Een stappenplan om je content te delen
Volg een stappenplan elke keer als je content wil distribueren. Dit plan is daarbij niet statisch – je kunt er voor bepaalde stukken gewoon van afwijken – maar op deze manier hoef je tenminste niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden.
- Denk na over je belangrijkste promotie- en distributiekanalen.
- Noteer alle kanalen waarop je hoe dan ook alle content wil delen. Denk daarbij aan je blog of je Facebook- of LinkedIn-pagina.
- Noteer alle bijzondere kanalen waarop je mogelijk je content kunt delen. Denk aan samenwerkingen of gastblogs waarin je je originele content in aangepaste vorm deelt.
- Creëer een vast proces dat je gebruikt als je grote stukken content publiceert. Dat proces mag overigens gerust anders zijn als je bijvoorbeeld een blog of een video deelt.
- Noteer je nieuwe processen in een intern document dat iedereen in je team gemakkelijk kan raadplegen. Benadruk bij voorkeur de essentiële stappen die bij elke publicatie moeten worden gedaan en ook eventuele afwijkingen.
Centraliseer je werkzaamheden zoveel mogelijk
Je hebt een uitdaging als iedereen in je contentteam andere tools gebruikt. Misschien gebruikt de een Word en deelt documenten via Dropbox, terwijl andere auteurs Google Docs gebruiken om artikelen te schrijven. Vervolgens zal je assistent of stagiair een tool gebruiken om het kant-en-klare artikel op de blog te posten en een andere tool om het artikel op sociale media te plaatsen. Al met al is de werkdruk groot en daardoor foutgevoelig.
Probeer al deze taken zo veel mogelijk in eenzelfde tool uit te voeren. Hieronder vind je een paar tools die je helpen bij het optimaliseren van je contentproces:
- Google Docs om je documenten in te schrijven.
- ClickUp voor projectmanagement.
- Buffer of Publr voor socialmediapublicatie.
- StoryChief om samen aan content te werken en te publiceren.
Verder vind je in het artikel Mijn 17 favoriete Content Marketing Tools meer tools voor jouw contentstrategie.
Het mag duidelijk zijn, je content op verschillende kanalen publiceren is een van de belangrijkste taken in je contentstrategie. Met een stappenplan en de juiste tools, kun je dit proces efficiënt inrichten.