LinkedIn ghostwriter: haal het maximale uit je LinkedIn netwerk

Het grootste platform voor B2B is LinkedIn: het zakelijke sociale netwerk dat professionals met elkaar verbindt. Het is dus belangrijk om je hier op een effectieve manier te presenteren zodat je je netwerk vergroot en er nieuwe klanten uithaalt.

Alleen het opzetten van een goed LinkedIn-profiel en het posten van content kan tijdrovend zijn en is niet voor iedereen even gemakkelijk. Dit is waar een LinkedIn ghostwriter je bij kan helpen.

Wat is een LinkedIn ghostwriter?

Een LinkedIn ghostwriter is iemand die teksten schrijft voor anderen zonder dat zijn of haar naam wordt vermeld als auteur op LinkedIn. Een LinkedIn ghostwriter schrijft de tekst voor jouw profiel, maakt een contentstrategie, schrijft de posts voor jouw profiel en plant de posts in om je zichtbaarheid op LinkedIn te vergroten. Hierdoor gaan mensen je zien als autoriteit en dit zorgt uiteindelijk weer voor nieuwe klanten.

Redenen om een LinkedIn ghostwriter in te huren

Het inhuren van een LinkedIn ghostwriter biedt verschillende voordelen:

  1. Je bespaart kostbare tijd die je kunt besteden aan andere belangrijke aspecten van je werk. Het schrijven van overtuigende en boeiende content voor je profiel vergt tijd, onderzoek en schrijfvaardigheden die niet iedereen bezit.
  2. Professionele ghostwriters beschikken over expertise op het gebied van personal branding en marketingstrategieën. Ze weten hoe ze jouw unieke vaardigheden, ervaringen en persoonlijkheid kunnen benadrukken om een positieve indruk te maken op potentiële werkgevers, klanten en collega’s.
  3. Daarnaast kan een ghostwriter je helpen bij het formuleren van een duidelijke en aantrekkelijke boodschap die jouw professionele doelen weerspiegelt. Ghostwriters kennen de juiste woorden om te gebruiken en begrijpen hoe ze jouw verhaal op een beknopte en effectieve manier het beste overbrengen.

Voor wie is een LinkedIn ghostwriter interessant?

Een LinkedIn ghostwriter is vooral waardevol voor deze professionals:

  • Ondernemers en oprichters: Als ondernemer of oprichter van jouw bedrijf is het belangrijk om jezelf te presenteren als expert in jouw vakgebied. Een ghostwriter helpt je om jouw unieke vaardigheden en ervaringen op een overtuigende manier te delen. Hiermee neemt je autoriteit in je markt toe en neemt je betrouwbaarheid onder prospects en klanten toe.
  • Professionals met beperkte schrijfvaardigheden of beperkte tijd: Niet iedereen voelt zich comfortabel bij het schrijven van teksten of heeft hier de tijd voor. Een LinkedIn ghostwriter helpt bij het formuleren van jouw ideeën in heldere, professionele taal.
  • Werkzoekenden: Het hebben van een goed geschreven LinkedIn-profiel kan doorslaggevend zijn bij het vinden van nieuwe carrièremogelijkheden. Een ghostwriter kan je profiel optimaliseren en ervoor zorgen dat het opvalt tussen de concurrentie.
  • Bekende mensen: Topsporters en politici laten boeken ook vaak door een ghostwriter schrijven omdat zij zich liever focussen op hun eigen expertise.
  • Mensen met dyslexie: zij vinden het moeilijk om hun gedachten helder op papier te krijgen, maar hebben vaak wel een visie of boodschap.

Wat is de werkwijze van een LinkedIn ghostwriter?

De werkwijze van een LinkedIn ghostwriter kan variëren, afhankelijk van jouw behoeften en doelstellingen. Over het algemeen zal de ghostwriter met jou samenwerken om inzicht te krijgen in je professionele achtergrond, vaardigheden en doelen. Vervolgens zal hij of zij een concept opstellen voor jouw profieltekst en andere relevante secties. Sommige ghostwriters doen dit door een interview af te nemen en dit uit te werken in tekst.

Na feedback van jouw kant brengt een ghostwriter wijzigingen aan om ervoor te zorgen dat de tekst nauwkeurig en overtuigend is. Het doel is om LinkedIn-content te creëren die authentiek aanvoelt en die jou als professional representeert om zo thought leadership te claimen.

Tips voor samenwerking met een LinkedIn ghostwriter

Hier zijn een aantal tips om ervoor te zorgen dat je succesvol samenwerkt met een ghostwriter en teleurstellingen voorkomt.

  1. Kies een ghostwriter die bewezen kwaliteit en ervaring heeft, om teleurstelling te voorkomen vanwege slechte schrijfkwaliteit.
  2. Werk gestructureerd naar je einddoel toe en plan controlepunten in tijdens het proces. Vraag de schrijver bijvoorbeeld om elke LinkedIn posts voorafgaand aan publicatie aan je toe te sturen. Dit voorkomt onaangename verrassingen en stelt je in staat om indien nodig tijdig bij te sturen.
  3. Kies een ghostwriter die niet alleen kan schrijven, maar ook meedenkt over het contentcreatieproces. Idealiter iemand met ervaring als B2B marketeer omdat een goede strategie dubbel succes oplevert.
  4. Maak duidelijke afspraken en leg deze vast. Op deze manier voorkom je onduidelijkheden of teleurstelling en is er helderheid over zaken als auteursrecht.
  5. Controleer of er een klik is met de ghostwriter. Neem de tijd voor een persoonlijke kennismaking en gebruik zowel je verstand als je gevoel. Is dit een professional die jou begrijpt?

Ghostwriters en auteursrecht

Een belangrijk aspect bij het werken met een LinkedIn ghostwriter is het auteursrecht. Hoewel de ghostwriter verantwoordelijk is voor het schrijven van de teksten, blijf jij altijd eigenaar van je profiel en de inhoud die de ghostwriter in jouw opdracht schrijft. De inhoud die door de ghostwriter wordt gecreëerd, wordt uiteindelijk jouw eigendom.

Het is echter gebruikelijk dat de ghostwriter zijn of haar naam niet vermeldt als auteur op je LinkedIn-profiel. Zo lijkt het alsof jij zelf verantwoordelijk bent voor het schrijven van je content.

Lees ook: hoe maak je een LinkedIn carrousel post?

Conclusie

Een professioneel geschreven LinkedIn-profiel of organische post kan een groot verschil maken in hoe anderen jou zien en benaderen op dit zakelijke sociale netwerk.

Als je geen tijd hebt of moeite hebt met het schrijven van overtuigende content, kan het inhuren van een LinkedIn ghostwriter de oplossing zijn. Met hun expertise en vaardigheden versterken ze jouw professionele merk en helpen je om je doelen te bereiken.

Hulp nodig bij het ontwikkelen van een LinkedIn groeistrategie?

Werk vandaag nog samen met mijn LinkedIn marketing bureau en laten we beginnen met een gedegen groeistrategie voor jouw LinkedIn netwerk!