5 simpele manieren voor meer nieuwsbrief abonnees

meer nieuwsbrief abonees

meer nieuwsbrief aboneesWist je dat e-mail één van de meest effectieve manieren is om leads en uiteindelijk nieuwe klanten te genereren? Als je nog geen e-mail nieuwsbrief op jouw website aanbiedt, zorg dan dat je er zo snel mogelijk eentje hebt. E-mail is namelijk een ideale manier om nieuwe klanten te realiseren.

Het is misschien veel sexier om aan de slag te gaan met sociale media (en ik adviseer je om dat ook te doen in combinatie met content marketing), maar voor het echt verkopen van een dienst of product is e-mail marketing een must. De grafiek hieronder geeft weer wat het rendement is op de investering van verschillende online marketingkanalen (in het Engels: Return on Investment of ROI). In de grafiek kun je zien dat e-mail marketing door marketeers een hele hoge waardering krijgt.

Alleen investeren in zoekmachine optimalisatie geeft een hogere ROI dan de ROI op e-mailmarketing.
roi-email-marketing

De grafiek komt uit het rapport Email Marketing Industry Census door Econsultancy.

Een e-mail nieuwsbrief voor jouw online activiteiten is dus van groot belang. Maar hoe zorg je ervoor dat meer abonnees zich op jouw nieuwsbrief inschrijven? In dit artikel bespreek ik 5 manieren waarmee je meer nieuwsbrief abonnees krijgt.

1. Zorg voor exclusieve content voor jouw abonnees

De beste manier om meer abonnees voor jouw nieuwsbrief te krijgen, is door exclusieve content aan te bieden voor abonnees, een cadeau als het ware dat je aan nieuwe abonnees aanbiedt.

Deze exclusieve content kan bestaan uit een ebook, een videoreeks of andersoortige tips over jouw vakgebied die je weggeeft in ruil voor het e-mail adres van jouw bezoekers. Op die manier bouw je een bestand op van mensen die op termijn geïnteresseerd kunnen zijn in jouw diensten of producten.

Chris Spooner besloot voor zijn designblog als gratis cadeau een aantal Photoshop design bestanden aan zijn nieuwe nieuwsbrief abonnees te geven. In de grafiek kun je de piek in nieuwsbrief abonnees zien op het moment dat Chris zijn gratis cadeau ging toevoegen: van 10 naar 100 abonnees per dag!

grafiek-chris-nieuwsbrief-abonnees

2. Zorg voor inschrijfformulieren: hoe meer, hoe beter

De plaatsing van inschrijfformulieren voor jouw nieuwsbrief is ook van belang en daarbij geldt: op hoe meer plaatsen je een inschrijfformulier plaatst, hoe meer respons je krijgt. De plekken die je hiervoor kunt gebruiken, zijn: in de kolom aan de zijkant van jouw website, onder je artikel en op de belangrijkste pagina van jouw website: de ‘over’ pagina. Zorg dat je in het formulier zo weinig mogelijk vraagt: een e-mail adres eventueel in combinatie met een naam is voldoende.

3. Zorg voor goede teksten bij het inschrijfformulier

De teksten bij het formulier zijn enorm belangrijk om het aantal aanmeldingen te verhogen. Probeer daarbij de voordelen van het inschrijven te benadrukken.

De tekst is dus niet ‘Inschrijven’ of ‘Schrijf je in’. Want wat is de reden om dit te doen? Een alternatieve tekst kan zijn: ‘Ontdek wekelijks hoe enorm simpel je stress kunt verminderen’.

Vergeet hierbij ook niet de teksten op de buttons te testen.

Soms kan een simpele verandering van de tekst die je gebruikt voor veel meer nieuwsbriefinschrijvingen zorgen!

4. Gebruik een popup

Je kunt een popup op jouw site plaatsen die opent nadat een bezoeker een aantal seconden een pagina heeft bekeken. In de popup staat het inschrijfformulier en heb je bovendien nog ruimte om met goede teksten jouw bezoekers over te halen om hun gegevens in te vullen.

Ik gebruik hiervoor de Ninja Popups plugin voor WordPress die je voor $18,- via CodeCanyon kan kopen. Veel van dit soort plugins zijn te koop voor een bedrag per maand maar dit is gelukkig een eenmalige aanschaf.

popup-nieuwsbrief

Nu kan ik me voorstellen dat je liever geen popup gebruikt en het misschien zelfs wel irritant vindt. Toch haal ik uit mijn eigen cijfers met deze popup een zeer hoge conversie van bezoekers naar inschrijvers op mijn nieuwsbrief. De popup staat ingesteld om te tonen na 18 seconden en als een bezoeker de popup sluit, wordt deze niet meer getoond bij een herhaalbezoek. Wat mij betreft echt een aanrader voor meer nieuwsbriefinschrijvingen!

Ook Dan Zarrella heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar het plaatsen van een popup voor nieuwsbriefinschrijvingen op zijn site. In de grafiek hieronder kun je zien dat het ‘bounce percentage’ (dit is het percentage bezoekers dat heel snel de website verlaat) vrijwel gelijk bleef na het plaatsen van de popup. Maar nog belangrijker: het percentage nieuwsbriefinschrijvingen verdubbelde van 1,52% naar 3,08%!

grafiek-popup-conversie-dan

(Het kan zijn dat je op mijn site deze popup nog niet hebt gezien: ik experimenteer regelmatig met verschillende soorten popups om te testen wat werkt. De popup kan gericht zijn op bijvoorbeeld meer volgers en likes op sociale netwerken maar dus ook op meer nieuwsbrief abonnees. Door te testen en te meten heb je uiteindelijk meer actiegerichte data om jouw online marketinginspanningen te verbeteren!)

5. Maak gebruik van een notificatiebalk

Als je een popup misschien iets te veel van het goede vindt dan kun je ook gebruik maken van een notificatiebalk. De notificatiebalk staat op alle pagina’s van jouw site en roept bezoekers op om zich te abonneren op jouw nieuwsbrief. De notificatie balk blijft altijd boven in beeld staan, ook als bezoekers naar beneden scrollen.

notification-bar

Ik gebruik de attentionGrabber plugin voor WordPress die je voor $12,- bij CodeCanyon kunt kopen. Ook deze plugin is in verschillende varianten te koop voor een maandbedrag, dit is gelukkig een eenmalige investering. In de notificatiebalk kun je ook jouw sociale media kanalen toevoegen voor meer likes of volgers.

preview_attentiongrabber

Belangrijkste tip!

Van alle tips die ik in dit artikel beschrijf, levert de popup mij het grootste aantal nieuwsbrief abonnees op. Heb je zelf nog tips over het realiseren van meer nieuwsbrief abonnees of ervaringen met deze manieren? Deel ze dan in de reacties hieronder!

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post

2 Comments

  • jeroen 07/02/2014

    Grappig. Zit kunst en vliegwerk uit te voeren om uit te zoeken welke popup je gebruikt. Ben ik er na 5 minuten zoeken achter en lees ik nog 1 extra artikel op je site…. met daarin het antwoord op de vraag welke popup software je gebruikt 🙂

    • Frank 07/02/2014

      mooie reactie Jeroen! 🙂 Overigens, ik deel mijn kennis graag dus vragen staat altijd vrij 😉 Succes met de popup!

Comments are closed.