15 tools om je content marketing concurrenten te bespioneren

Hoe komt het dat sommige blogs in jouw markt zoveel interactie hebben op hun site en in sociale media? Waar komen die volgers of likes nu vandaan? En welke artikelen en updates zijn succesvol?

In dit artikel deel ik mijn 15 online tools om te achterhalen hoe jouw concurrenten online succes realiseren zodat je hier je voordeel mee kunt doen met jouw content marketing inspanningen!

Zoekmachine optimalisatie (SEO) concurrentie onderzoek tools

1. Open Site Explorer
Ik heb al vaker geschreven dat bezoekers uit de natuurlijk zoekmachineresultaten bezoekers zijn met een hoge koopintentie. Door hoger in de zoekmachines terecht te komen via zoekmachine optimalisatie (SEO) krijgt jouw website meer van deze bezoekers.

Hoe kom je er precies achter hoe jouw concurrenten dit doen? Eén van de manieren om dit te achterhalen is te kijken naar de inkomende links van andere websites naar de website van jouw concurrent.

seo open site explorer moz

Met Open Site Explorer van Moz – een soort zoekmachine voor links – kun je van 5 domeinen controleren hoeveel links ze hebben. De waarden bij ‘total external links’ en ‘total linking root domains’ zijn hierbij met name van belang.

Als je een groot verschil ziet tussen het aantal inkomende links van jouw concurrent en jouw eigen site, dan is het wellicht een goed idee om meer links te realiseren. Een goede manier om dit te doen is bijvoorbeeld via het schrijven van gastblogs.

2. Ahrefs
Met Ahrefs onderzoek je met name de zoekmachine optimalisatie inspanningen van verschillende websites via de Domain Comparison tool. Je kunt hier maximaal 5 sites met elkaar vergelijken waarvan je o.a. de domain rank en inkomende links kunt zien.

Daarnaast kun je via Ahrefs ook de sociale shares op de verschillende sociale media zien. Deze tool is misschien iets overzichtelijker dan Open Site Explorer.

3. Google
Een andere factor bij zoekmachine optimalisatie is het aantal pagina’s in Google van een website. Type hiervoor in Google de volgende zoekopdracht:
site:[domeinnaam]
bijvoorbeeld: site:frankhusmann.nl

google site aantal pagina's

Als je dit ook van jouw concurrent controleert, kun je op deze manier zien of jouw concurrent substantieel meer pagina’s heeft dan jouw website. Als er een groot verschil is, dan is het wellicht verstandig om meer pagina’s toe te voegen aan jouw website!

4. Ubersuggest
Ubersuggest is een online tool om een zeer uitgebreide website audit mee te maken. Je kunt hierbij een website opgeven en daarvan krijg je een rapport met daarin gegevens over de website voor zoekmachine optimalisatie, sociale media en de laadsnelheid. Daarnaast laat de tool ook zien hoe de websites eruit zien op een desktop computer, tablet of telefoon.

5. BuiltWith
De tool BuiltWith helpt je om de technologie te achterhalen van de website van jouw concurrent. Je vindt informatie over het platform, het content management systeem, website statistieken en nog veel meer. Hiermee krijg je een goed beeld of jouw concurrent flink aan de slag is gegaan met de techniek van de site.

builtwith techniek website achterhalen

6. SEMrush
Met SEMrush kun je zien op welke zoekwoorden je concurrenten adverteren. Daarnaast kun je ook de advertenties zelf zien. Je kunt ook SEO onderzoek hiermee doen en achterhalen welke zoekwoorden werken voor jouw concurrent. Een aanrader wat mij betreft!

Sociale media concurrentie onderzoek

6. SharedCount
Wil je zien hoe de content van een pagina zich online heeft verspreid? Met SharedCount kun je dit achterhalen door 1 of meerdere links in de tool op te geven. Het rapport ziet er misschien niet zo mooi uit, maar het geeft je goed inzicht in hoeveel likes, repins/pins of tweets een pagina heeft.

Je kunt hiermee ook achterhalen welke sociale netwerken de meeste interactie geven voor jouw concurrent. Hiermee kun jij vervolgens jouw sociale media strategie weer op aanpassen.

Twitter concurrentie onderzoek tools

7. Twitonomy
Via Twitonomy krijg je op basis van een Twitter profiel een enorm uitgebreide analyse. Je ziet de Twitter profielen die de meeste retweets krijgen, antwoorden of mentions van het profiel dat je onderzoekt.

Twitonomy

Dit helpt mij om deze personen te achterhalen en om vervolgens interactie met hen aan te gaan. Je zult dan zien dat ze jou waarschijnlijk ook zullen gaan volgen. En de volgers van deze personen zullen weer geïnteresseerd raken in jouw tweets en jou hopelijk ook weer gaan volgen.

Daarnaast kun je met deze tool ook de content soorten ontdekken die de volgers van het profiel het meest waarderen omdat deze content de meeste interactie oplevert. Dit kun jij vervolgens weer gebruiken voor jouw eigen content updates!

Wat mij betreft is deze tool echt een aanrader om jouw bereik via Twitter te vergroten.

8. Followerwonk
Met Followerwonk kun je Twitter statistieken bekijken waarmee je potentiële invloedrijke personen (influentials) kunt lokaliseren in jouw branche. Daarnaast kun je ook over hun online sociale gedrag leren. Deze influentials kun je vervolgens benaderen om jouw content onder de aandacht te brengen.

followerwonk vergelijk profielen twitter

De tool is ook ideaal om de volgers van verschillende Twitter profielen te vergelijken. Je krijgt dan een overzicht te zien van deze profielen met daarin o.a. de sociale autoriteit van een profiel volgens Followerwonk, de overlap in volgers, de engagement ratio en aantallen tweets totaal en per week.

9. Social Mention
Met Social Mention kun je gegevens van Twitter profielen achterhalen. Ook kun je bekijken hoe en door wie een link via Twitter is gedeeld en of dit door invloedrijke personen is gedaan. Daarnaast is er voor foto’s en video’s op Twitter een aparte zoekfunctionaliteit met dezelfde rapportage mogelijkheden.

Facebook concurrentie onderzoek tools

10. Fanpage Karma
Via Fanpage Karma kun je Facebook pagina’s analyseren. Je kunt ook twee pagina’s tegelijk analyseren. In de rapportage zie je in eerste instantie de basis statistieken zoals aantallen fans en betrokkenheid.

Je kunt vervolgens zien welke berichten de meeste likes en interactie vertonen. Dit kun je per dag zien waardoor je kunt bepalen welk type update op welke dag het beste werkt om dit in jouw eigen strategie te verwerken.

11. Socialbakers
Met deze tool van Socialbakers zie je de invloed, bereik, soort status updates en de prestaties van elke Facebook pagina en kun je die vergelijken met je eigen pagina.

12. Rivaliq
Rivaliq heeft een aantal sociale media concurrentie tools voor Twitter, Instagram en ook deze voor Facebook. Je vindt er gegevens over je bedrijfspagina op basis van de interactie (of het uitblijven ervan) 🙂 en aantallen fans.

Google+ concurrentie onderzoek tools

Google heeft inmiddels het sociale netwerk Google+ stop gezet.

14. All My + Statistics
All My + Statistics is de meest uitgebreide tool voor Google Plus analyse. De tool is gratis en je kunt zonder in te loggen een rapportage van een Google+ profiel of pagina opvragen met o.a. deze informatie:

  • Totale aantal updates, +1’s en gedeelde berichten
  • Totale en gemiddelde aantal reacties, opnieuw gedeeld en +1’s van jouw berichten
  • Van wie de meeste berichten zijn gedeeld en wie de meeste berichten van een pagina opnieuw deelt
  • De meest populaire berichten

Mocht je geen data zien, klik dan op de button ‘Refresh data’. Het kan namelijk soms even duren voordat de gegevens opgehaald zijn.

15. CircleCount
CircleCount is een statistieken tool die de circles van een pagina of profiel analyseert op Google+. De rapportage geeft ook een rangschikking per land en wereldwijd van een specifieke Google+ profiel of pagina. Daarnaast vind je ook grafieken van aantallen volgers en informatie over berichten van de afgelopen vier weken op Google Plus van het profiel of de pagina die je onderzoekt.

Nu ken je mijn manieren om de online concurrentie in de gaten te houden. Heb je ervaring met deze tools of heb je nog tips voor deze lijst? Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!

Foto via Flickr

Related Post

8 Comments

  • Hoi Frank. Een handige introductie in een aantal van deze tools. Wat ik me vooral afvraag: zitten er voor jou tools bij waarvan je het de moeite waar vindt om ervoor te betalen?

    • Frank 06/03/2014

      Dank voor je reactie Maurice! Het mooie is dat alle tools gratis zijn en je daarmee al heel veel kunt doen. Van deze tools heb ik zelf een betaald abonnement op OpenSiteExplorer van Moz: dit geeft mij wat uitgebreidere rapportage mogelijkheden. Zoals ik al aangaf: het is niet noodzakelijk om een goede analyse te doen van de concurrenten.

  • Bennie 26/03/2014

    Hoi Frank. Dank voor de informatie die je deelt in dit artikel. Mijn complimenten voor hoe je de informatie presenteert en toelicht. Overzichtelijk, duidelijk en gestructureerd. Super. Dank je wel. Ik heb me zojuist ingeschreven voor je nieuwsbrief en ga nu eerst het gratis E-Book lezen.. 🙂

    Groet, Bennie Mellies

    • Frank 26/03/2014

      Dank voor jouw complimenten Bennie, dat waardeer ik zeer. Veel plezier met mijn e-book! 🙂

      • Bennie 26/03/2014

        Graag gedaan Frank. En dank je wel.

        Ik overweeg ook een gratis website scan.. 🙂

        Groet, Bennie

  • Ektor Tsolodimos 05/05/2014

    Goed artikel! Een aantal tools waren nieuw voor me. Deze ga ik nu uitproberen.

    • Frank 06/05/2014

      Thnx Ektor, succes & ben benieuwd naar je bevindingen! 🙂

  • Robert Mares 11/10/2016

    Beste Frank,
    Mooie en overzichtelijke lijst van handige tools voor het monitoren van je eigen site en social media accounts en ook voor het vergelijken met de concurrent.
    Enkele zijn nieuw voor me. Ga ze zeker nader bekijken!

Comments are closed.