9 manieren om sociaal bewijs te gebruiken voor meer klanten

sociaal bewijs voor meer klanten

sociaal bewijs voorbeeldenDe beslissing om een product of dienst te kopen hangt af van een groot aantal factoren. Heb je enig idee hoe invloedrijk sociaal bewijs hierin kan zijn? Volgens onderzoek van Revoo raadpleegt maar liefst 89% van de Nederlandse consumenten beoordelingen van andere consumenten voor het nemen van een aankoopbeslissing. En 62% van de Nederlandse consumenten geeft bovendien aan dat de kans groter is dat zij iets zullen kopen op een site waar reviews beschikbaar zijn dan een site zonder reviews.

Reviews zijn maar één van de vele vormen van sociaal bewijs maar deze percentages liegen er niet om! Het toont aan dat mensen zeer beïnvloed worden door de ervaringen van anderen. Hierdoor is sociaal bewijs een belangrijke toevoeging aan jouw marketing om bezoekers te overtuigen een product of dienst bij jou af te nemen.

Maar zet jij sociaal bewijs wel zo breed mogelijk in? In dit artikel leg ik je precies uit wat sociaal bewijs is en geef ik voorbeelden van de verschillende soorten sociaal bewijs zodat jij die ten volle kunt benutten in jouw online marketing inspanningen.

Wat is sociaal bewijs?

Sociaal bewijs (of social proof in het Engels) is een psychologisch fenomeen waarbij mensen zich conformeren aan de acties van anderen in de veronderstelling dat deze acties het juiste gedrag zijn in een bepaalde situatie. Oftewel: als andere mensen iets doen en je vertrouwt deze mensen dan is dat een bevestiging om dat zelf ook te doen. Deze bevestiging door een derde kan enorm motiverend zijn voor de bezoekers van jouw website.

Via internet is het erg eenvoudig om sociaal bewijs in te zetten en te gebruiken voor jouw marketing inspanningen. Het realiseren van sociaal bewijs en het tonen hiervan is dan ook van groot belang voor jouw marketing strategie.

5 categoriën van sociaal bewijs

Sociaal bewijs is in te delen in 5 verschillende categoriën. Hieronder een opsomming:

  1. Sociaal bewijs van een expert: erkenning van een betrouwbare expert, zoals een bekende blogger of een andere autoriteit
  2. Sociaal bewijs van een beroemd persoon: erkenning of ‘endorsement’ van beroemdheden
  3. Sociaal bewijs van een klant: erkenning van huidige klanten van jouw product of dienst zoals testimonials, case studies of reviews
  4. Sociaal bewijs ‘Wisdom of the Crowds’: erkenning van een grote groep mensen, bijvoorbeeld: ‘ruim 10.000 keer gedownload’ of ‘75% van de Nederlandse consumenten lees online reviews’
  5. Sociaal bewijs ‘Wisdom of Your Friends’: erkenning van je vrienden of mensen die je kent

Laten we nu gaan kijken naar de verschillende soorten van sociaal bewijs. Je hebt waarschijnlijk al meer sociaal bewijs dan je dacht!

10 soorten sociaal bewijs voor jouw online marketing

1: Sociale media updates aan jou

Positieve berichten in sociale media die gericht zijn aan jou zijn een goede vorm van sociaal bewijs. Dit kun je eenvoudig doen door sociale media berichten aan jou regelmatig te controleren via bijvoorbeeld Hootsuite.

Deze positieve berichten kun je vervolgens opnieuw delen binnen jouw sociale media profielen of bijvoorbeeld op Twitter als favoriet markeren.

Een heel eenvoudige manier om positieve berichten binnen Twitter of Facebook op jouw site te plaatsen is door ze te embedden. Op deze manier kun je jouw autoriteit vergroten

Hieronder een voorbeeld van een embedded tweet:

 

Je vindt de embed functie bij Twitter door op ‘more’ te klikken bij een Tweet. Daar vind je de link ‘Embed Tweet’. De embed functie op Facebook vind je door boven aan een status update op het pijltje naar beneden te klikken en dan op de link ‘Bericht insluiten’ te klikken.

2: Sociale plugins

Als je sociale plugins installeert zoals de sociale plugins van Facebook, kun je laten zien hoeveel likes je hebt. Ook dit is een manier om aan te geven dat anderen waarderen wat je te bieden hebt.

Je kunt ook het aantal Twitter volgers of Google+ volgers laten zien, alles wat aangeeft dat anderen via sociale media jouw content waarderen.

Facebook Assem

3: Sociale media buttons voor delen van jouw content

Het delen van de artikelen op jouw site via sociale media is een vorm van sociaal bewijs. Zorg dus dat je het delen van jouw artikelen makkelijk maakt door sociale media buttons toe te voegen.

Voeg deze buttons op zo veel mogelijk pagina’s binnen jouw site toe. Maar ook in whitepapers, ebooks of andere zaken die je zelf maakt zodat deze content eenvoudig deelbaar is. Want zodra je het jouw lezers eenvoudig maakt om iets te delen, zullen ze dit ook sneller gaan doen.

De sociale media buttons op mijn site zijn van de Flare WordPress plugin. Ik heb verschillende plugins voor WordPress uitgeprobeerd en dit is de plugin die ik op dit moment zou aanraden.

4: Case studies & testimonials

Het publiceren van case studies en testimonials op jouw website zijn andere goede vormen van sociaal bewijs. Hiermee toon je de positieve, succesvolle ervaringen die mensen met jouw bedrijf hebben gehad.

Een case studie is meestal als volgt opgebouwd: wat was de uitdaging, wat was de gekozen oplossing en wat is het uiteindelijke resultaat geweest? Deze vorm van sociaal bewijs zie je vaak op websites van bedrijven in business to business oplossingen.

Een testimonial kun je vragen na het afronden van een project waarvan je weet dat een klant erg blij is met jouw diensten of producten. Dit kan soms bestaan uit 1 of 2 zinnen maar het is ook niet ongebruikelijk om een redelijk uitgebreide testimonial te publiceren. Voorbeelden van testimonials vind je op mijn ‘Over’ pagina.

5: User-generated content

User-generated content zoals blog artikelen, foto’s en zelfs video’s kunnen ook een goede vorm van sociaal bewijs zijn. Het verkrijgen van dit soort sociaal bewijs kun je realiseren via bijvoorbeeld een wedstrijd waarin je hierom vraagt.

6: Reviews & beoordelingen van klanten

Er zijn inmiddels een hoop review sites waar je een review kunt achterlaten over bedrijven waar je klant bent (geweest). Als jij (positieve) reviews hebt op dit soort sites dan kun je deze vervolgens ook weer overnemen op je eigen website. Voorbeelden van sites waar je reviews kunt vinden zijn Trustpilot, Google Places Reviews en in de reisbranche bijvoorbeeld Zoover.

7: Sociale advertenties

Binnen Facebook kun je advertenties tonen waarbij je te zien krijgt wie van jouw vrienden een bepaalde advertentie leuk vindt. Ook binnen Google Adwords advertenties kun je het aantal volgers op Google+ laten zien.
facebook advertentie

8: Gebruikers statistieken

Hierbij kun je denken aan zaken zoals: aantallen lezers van jouw blog, aantallen klanten, etc. Hoe meer hoe beter in dit geval.

9: Media & blog mentions

Wanneer in de media of op andere blogs een interview met jou staat of een citaat van jou dan is dat ook heel mooi sociaal bewijs. Zorg dat je dit vermeld op je site en er ook binnen sociale media aandacht aan besteed. Voorbeelden hiervan vind je op mijn ‘In de media’ pagina.

Gebruik sociaal bewijs overal

Maak er een gewoonte van om sociaal bewijs te verzamelen. Kijk of je een quote van een klant mag gebruiken na een succesvol project. En als je net gestart bent, kijk dan of je positieve tweets kunt inzetten.

Zet al deze verschillende soorten van sociaal bewijs op zoveel mogelijk plaatsen waar potentiële klanten het kunnen lezen. Op de pagina’s van jouw blog, productpagina’s, in e-mail marketing en vergeet ook niet de belangrijkste pagina van jouw website!

Je hebt nu een overzicht van de verschillende soorten sociaal bewijs die je kunt gebruiken voor meer klanten. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, vragen of tips hierover. Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!

Dit artikel is gebaseerd op 10 ways to instantly amplify the social proof of your marketing.

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post