De Beste Online Marketing Tools – 2020 editie

Je vindt hier mijn persoonlijke marketing tools. Als ik in mijn wachtwoordmanager kijk, dan zie ik accounts voor meer dan 100 tools die ik de afgelopen jaren heb getest. En voor elke categorie zijn er inmiddels wel tientallen tools te vinden, maar dit zijn de belangrijkste online marketing tools om je bedrijf te laten groeien. Laat het me weten als je iets mist!

E-mail marketing automation tool

Met Gist kun je niet alleen je e-mail marketing automation opzetten, ik gebruik deze tool ook voor chat, lead capture forms & popups. Elke project wat ik doe maakt gebruik van meerdere marketing funnels en die zijn met Gist eenvoudig op te zetten. En ActiveCampaign is een alternatief voor net wat uitgebreidere e-mail marketing automation features als je die nodig hebt. Met Gist heb je meer andere functionaliteiten en kun je prima uit de voeten op dit vlak!

 

Marketing tool voor landingpages

Goede landingpages zijn een must. Als het niet lukt om dit via een webdeveloper of CMS te doen, gebruik ik bij voorkeur Leadpages. Hiermee kun je eenvoudig een landingspagina voor je campagne maken en direct aan de slag gaan met je campagne.

Marketing & sales tool voor CRM

Bij mijn SaaS Online Succes heb ik wel 20 CRM systemen gezien voor alle integraties. Pipedrive is uiteindelijk de CRM software waar ik elke keer op terugkom: overzichtelijk, betaalbaar, eenvoudig en als je wilt ook flink uit te breiden. Voor een gratis – maar uiteraard minder uitgebreid – alternatief kun je het CRM van Hubspot gebruiken.

Marketing tool voor SEO keywords & links

De beste bron voor bezoekers en leads blijven de zoekmachines. Om hoog te scoren met SEO gebruik ik voor onderzoek naar keywords en inkomende links Ahrefs.

Marketing tool voor SEO content

Het aanpassen van bestaande pagina’s die op positie 8 t/m 15 in Google staan, is een van de quick wins bij een SEO project. De beste tool hiervoor is Surfer SEO: je krijgt direct een overzicht van wat je moet doen om een pagina hoger te laten ranken op basis van uitgebreid onderzoek naar de pagina’s in het zoekresultaat van jouw keyword. Een van de minder bekende SEO tools maar absoluut een aanrader!

Design tool voor afbeeldingen

Wanneer je snel een banner nodig hebt, een afbeelding voor social  media of een andere design vraag hebt dan gebruik ik altijd Canva. Simpel in gebruik, mooie designs en de gratis versie werkt al prima. Een alternatief is de betaalde tool Relaythat. Erg handig omdat deze tool automatisch verschillende designs voor je genereerd.

Design tool voor video

Wat Canva is voor afbeeldingen, is Vidnami voor video. Ik probeer altijd zoveel mogelijk content te ondersteunen met video en Vidnami maakt op basis van een script (of de tekst van je blog) een complete video voor je met passend beeldmateriaal.

Tool voor online samenwerken

Om samen te werken met teams werk ik graag met Clickup. Je kunt hier documenten in delen, projecten, taken en de planning. Ook met Notion heb ik goede ervaringen alleen Clickup voelt net iets beter aan in het gebruik.

Tool voor online samenwerken via whiteboard

Online een brainstorm doen? Miro is mijn favoriet hiervoor. Je kunt eenvoudig een design van een landingspagina of opzet van een campagne bespreken en live aanpassingen maken. Ideaal!

Tool voor videoconferencing

De meest prettige betaalde tool voor meetings vind ik WhereBy. Eenvoudig in gebruik (geen downloads!) en een mooi minimalistisch design. De gratis software Google Meet gebruik ik ook graag.

Tool voor webinars

Een van de betere manieren om aan nieuwe leads te komen is door het geven van webinars. De software van het Nederlandse WebinarGeek vind ik erg prettig hiervoor. Ook de replayfunctie is een aanrader. De webinar software van Zoom kan ook een alternatief zijn.

Marketing tool voor social media

Social media posts plan ik altijd van te voren in via Publer. De tool werkt simpel en is betaalbaar. Bovendien kun je je ‘evergreen’ content eenvoudig meerdere keren inplannen.

Content marketing tool voor teams

Als je team bestaat uit meerdere schrijvers, eindredacteuren, manager(s) voor content marketing dan is StoryChief onmisbaar: hiermee centraliseer je het hele content create en distributie proces door alles in een tool te centraliseren.

LinkedIn automation tools

Als je veel gebruik maakt van LinkedIn dan is de software van Dux-Soup een uitkomst. Hiermee kun je je LinkedIn werkzaamheden automatiseren. Je kunt er automatisch profielen mee bekijken, mensen invites sturen of berichten sturen op basis van de kenmerken van je ideale klantprofiel. Zorg er wel voor dat je relevante berichten blijft communiceren en niet spamt. Een alternatief is Meetalfred.

 

Conversational marketing tool voor chatbots

Aangezien ik druk bezig ben met mijn eigen projecten en werk voor klanten, kan ik een chatbot zeker aanraden. Hiervoor gebruik ik gebruik ik de software van Joonbot.