Coaches & inzet van Online Marketing – Infographic

Steeds meer mensen schakelen een coach in voor uiteenlopende zaken. In Nederland zijn er meer dan 40.000 coaches actief waarvan een heel groot deel zelfstandige professionals zijn. Zoals elke beroepsgroep, zijn ook coaches op internet actief. Maar hoe zetten coaches online marketing in? Gebruiken ze ook content marketing? Hiervoor heb ik een online enquête gedaan onder een groot aantal verschillende coaches in Nederland. In dit artikel lees je de resultaten.

Online marketing begint met de doelgroep

Voordat je aan de slag gaat met het werven van klanten, is het van belang dat je weet wie je doelgroep is. Op wie richt je je als coach? Zijn dit mannen die worstelen met een midlifecrises, dertigers die worstelen met een dertigersdilemma, jonge moeders die met werk/privé balans vragen zitten, etc. Hoe duidelijker je doelgroep, hoe gerichter je jouw sales en marketing inspanningen kan inzetten.

Uit de enquete blijkt dat 58% van de coaches weet wie hun doelgroep is en 37% weet dit min of meer. Ten slotte heeft 6% geen idee van de doelgroep.

Hoe komen coaches aan nieuwe cliënten?

De meeste coaches krijgen hun nieuwe cliënten via via. Dit kunnen tevreden klanten zijn, doorverwijzers in het netwerk of andere relaties.

nieuwe klanten coaches via internet of anders

Daarnaast geeft 85% van de coaches geeft aan wel eens klanten via internet te hebben gekregen.

Coaches en zoekmachine marketing

verschil tussen seo en sea (zoekmachine marketing)Binnen online marketing zijn zoekmachines de grootste bron van bezoekers en uiteindelijk ook nieuwe cliënten. Maar liefst 90% van de internetters oriënteert zich bij het kopen van diensten en producten online (Blauw Research) en 80% van de online aankopen beginnen bij een zoekopdracht in een zoekmachine.

Zoekmachine marketing heeft tot doel om bezoekers naar jouw website te krijgen en bestaat uit:

  • adverteren in Google met Google Adwords (SEA) via de gesponsorde resultaten
  • of via zoekmachine optimalisatie (SEO) via de organische (of natuurlijke) resultaten

Uit de enquete blijkt dat 65% van de coaches hun website voor zoekmachines heeft geoptimaliseerd (SEO). In het kort moet – om hoog in de zoekmachines te komen – de techniek van de website hiervoor op orde zijn. Daarnaast is een gedegen zoekwoordenonderzoek nodig met content over deze zoekwoorden op de website. Als laatste zijn er ook relevante en kwalitatieve inkomende links naar de eigen website nodig.

coaches en zoekmachine optimalisatie (SEO)

Het is opvallend dat maar 15% van de coaches adverteert via Google Adwords aangezien zoekmachines voor het grootste aantal nieuwe bezoekers zorgt. Hier zit dus nog winst te behalen met het opzetten van een goede Adwords campagne.

Google Adwords rekenvoorbeeld

Bij het adverteren via Google Adwords reken je per klik af met Google. Een klik is iemand die op jouw advertentie in Google klikt en dan vervolgens op jouw website terechtkomt via Google.

Voor het zoekwoord ‘coaching Amersfoort’ betaal je ongeveer €1,11 per klik. Dit is een duurder zoekwoord, er zijn uiteraard ook goedkopere zoekwoorden die je kunt inschakelen in Google Adwords. Gemiddeld ga ik in dit voorbeeld uit van zo’n €0,60 per klik over alle zoekwoorden in een Adwords campagne.

Je hebt gemiddeld ongeveer 100 bezoekers nodig om ervoor te zorgen dat 2 bezoekers contact met je opnemen. Deze 2 personen worden ook wel leads genoemd. Van het aantal personen dat contact met je opneemt, zal ongeveer 40% ook echt klant worden. Hiermee kun je vervolgens uitrekenen dat 1 klant via Google Adwords een investering van zo’n €75 is.

Als je dan zo’n €225 per klant omzet en je trekt de Adwords investering van €75 ervan af, hou je €150 over. Daarnaast komen sommige klanten ook nog terug na een half jaar of een jaar. En aangezien de meeste coaches klanten via via krijgen, levert deze nieuwe klant hopelijk ook weer andere klanten op!

Coaches en sociale media

Ook coaches zijn actief op sociale media. De meesten zijn actief op LinkedIn (90%) gevolgd door Facebook (71%), zie de grafiek hieronder:

sociale media gebruik door coaches in online marketing

Iets meer dan de helft van de coaches gebruikt Twitter. Google+ is duidelijk niet populair. 35% van de coaches geeft aan klanten via sociale media te hebben gekregen.

coaches sociale media gebruik frequentie

Bijna de helft van de coaches (45%) bekijkt hun sociale media profielen meerdere keren per dag.

Verder geeft 15% van de coaches aan ook te adverteren op Facebook.

Website geschikt voor mobiel gebruik

Steeds meer bezoekers van jouw website gebruiken een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet. Het is dan ook van groot belang dat jouw website er ook goed uitziet op deze apparaten.

In de enquête vroeg ik de coaches of hun website ook voor mobiel gebruik is aangepast. Wel 45% van de coaches gaf aan dat dit het geval is. Bij nadere controle zijn de websites van deze coaches inderdaad te bekijken op een smartphone of tablet maar geen van de websites zijn daadwerkelijk aangepast voor mobiel gebruik. Een manier om dit te doen is door een website ‘responsive’ te maken. Hierbij past de website zich automatisch aan de schermgrootte van het mobiele apparaat aan. Het lijkt er dus op dat hier nog veel winst te behalen is.

Waar willen coaches binnenkort mee aan de slag gaan voor hun online marketing?

Bijna de helft van de coaches wil zich de komende 90 dagen gaan verdiepen in zoekmachine optimalisatie (SEO) en content marketing. Op de derde plaats volgt e-mail marketing – het versturen van nieuwsbrieven – door 27% van de coaches.

online marketing interesse coaches

Content Marketing en coaches

Via Content Marketing – wat eigenlijk weer een belangrijk onderdeel is van zoekmachine optimalisatie – positioneer je jezelf online als autoriteit. Dit doe je door periodiek content te realiseren zoals bijvoorbeeld (blog)artikelen maar dit kan ook via video’s, infographics of andere soorten content. Als je de content hebt gerealiseerd, zorg je voor promotie van jouw content via o.a. sociale media, je nieuwsbrief, jouw relaties en invloedrijke personen die jouw boodschap kunnen versterken.

Als je hier zelf mee aan de slag wilt gaan, bekijk dan de links hieronder over content marketing en zoekmachine optimalisatie (SEO):

Infographic Coaches & inzet Online Marketing

Coaches & inzet Online Marketing Infographic

Plaats de infographic op jouw site, knip & plak onderstaande code:

Verder lezen?

In de online enquête over online marketing zijn een aantal verschillende onderwerpen aangehaald. Hieronder een aantal links naar mijn artikelen die je verder helpen bij jouw online marketing:

Je hebt nu een beeld van online marketing door coaches en manieren om dit naar een hoger plan te tillen. Ik ben benieuwd naar jouw vragen, ervaringen of tips hierover. Ik lees ze graag, plaats ze hieronder in de reacties!

Jouw B2B SaaS of tech bedrijf laten groeien? Ik help je graag op basis van meer dan 20 jaar ervaring in B2B online marketing. Neem contact op voor een gratis strategie-gesprek.

Related Post