Wat is een Demand Generation bureau?

Demand generation is cruciaal voor B2B bedrijven die een lange salescyclus hebben, bijvoorbeeld bij SaaS bedrijven met een hoge Life Time Value (LTV). Hiervoor is een diepgaand begrip van de markt, de klant en effectieve marketingstrategieën nodig.

Een B2B Demand Generation bureau is gespecialiseerd in effectieve marketingstrategiën en speelt een onmisbare rol in het succes van B2B-bedrijven.

De rol van een B2B Demand Generation bureau

Een demand generation bureau focust zich op het creëren van bewustzijn en vraag naar de producten of diensten van een bedrijf bij potentiële klanten. Dit is een continu proces dat niet alleen het genereren van sales opportunities inhoudt, maar ook het onderhouden en versterken van relaties met bestaande klanten.

Het uiteindelijke doel is om een duurzame pijplijn van gekwalificeerde opportunities te creëren die uiteindelijk tot verkoop leiden. Een B2B Demand Generation bureau stuurt niet op marketing gekwalificeerde leads (MQL’s) maar sales gekwalificeerde opportunities (SQL’s) en focust meer op kwaliteit dan op kwantiteit. Het effect van deze aanpak meet je onder andere door de pipeline velocity te berekenen.

Strategie en Planning

Elk succesvol demand generation initiatief begint met een grondige strategie en planning. Het bureau werkt samen met jouw bedrijf om doelstellingen te identificeren, jouw ideale klantprofiel te definiëren en de meest effectieve kanalen en boodschappen te bepalen om de doelen te bereiken.

Contentcreatie en Distributie

Content speelt een cruciale rol in demand generation. Het bureau is verantwoordelijk voor het creëren van relevante en boeiende content die de doelgroep aanspreekt. Deze content kan variëren van blogposts en whitepapers tot webinars en video’s.

Het is ook belangrijk om de juiste distributiekanalen te kiezen om ervoor te zorgen dat de content de doelgroep bereikt. Meestal is dit LinkedIn en Google maar ook de distributie van podcasts behoort tot de mogelijkheden.

De distributie van de content gaat met behulp van content repurposing in verschillende formats in de kanalen waar de doelgroep actief is.

Demand capturing

Een B2B Demand Generation bureau implementeert ook strategieën en tactieken voor demand capturing zodat prospects uiteindelijk handraisers worden: ze willen aan de slag met jouw product of dienst. Dit kan o.a. door Google Ads campagnes of door een SEO-strategie te implementeren.

Voordelen van het werken met een Demand Generation bureau

  • Expertise: Een bureau beschikt over specialistische kennis en ervaring in B2B-marketingstrategieën en -tactieken omdat ze voor verschillende klanten campagnes opzetten. Al deze ervaring maakt dat een bureau meer inzicht heeft in wat werkt en wat niet.
  • Tijd- en kostenbesparing: Het uitbesteden van demand generation activiteiten kan efficiënter zijn dan het opbouwen van een intern team, zowel in termen van tijd als kosten.
  • Toegang tot geavanceerde technologie: Veel bureaus beschikken over toegang tot geavanceerde marketing technologieën en -tools die anders een aanzienlijke investering zouden vereisen. Zo heb ik bijvoorbeeld eigen dashboarding opgezet en een tool ontwikkeld voor betere LinkedIn analyses.
  • Schaalbaarheid: Met een bureau kun je de marketinginspanningen snel opschalen zonder de overheadkosten van het aannemen van extra personeel.

Criteria voor het kiezen van een Demand Generation bureau

Bij het selecteren van een bureau is het belangrijk om verschillende factoren in overweging te nemen:

  1. Ervaring en expertise: Zoek een bureau met aantoonbare ervaring in jouw industrie of sector.
  2. Bewezen resultaten: Vraag naar case studies of testimonials die de effectiviteit van hun strategieën aantonen. Bekijk hier mijn testimonials van klanten die ik heb geholpen met Demand Generation.
  3. Strategische aanpak: Het bureau moet een duidelijke methodologie hebben voor het plannen en uitvoeren van demand generation campagnes. Bekijk mijn unieke LinkedIn marketing aanpak en mijn aanpak voor LinkedIn organisch in combinatie met adverteren.
  4. Technologische capaciteiten: Check of het bureau toegang heeft tot de nieuwste marketingtechnologieën en deze effectief kan inzetten.
  5. Culturele fit: Het is belangrijk dat er een goede chemie is tussen jouw team en het bureau om een succesvolle samenwerking te waarborgen.

Conclusie

Het werken met een gespecialiseerd B2B Demand Generation bureau kan een aanzienlijke impact hebben op de groei en het succes van een bedrijf. Door hun expertise, technologie en strategieën kan een bureau bedrijven helpen om hun doelgroep effectief te bereiken, leads te genereren en uiteindelijk verkoop te realiseren.

Wil je met Demand Generation aan de slag?

Ben je een B2B oprichter of marketeer en wil je vraag creëren naar jouw product of dienst met als resultaat kortere sales cycles en meer omzet? Dan kan een samenwerking met een Demand Generation bureau de nodige strategieën, tools en uitvoering bieden om je marketingdoelen te bereiken.

Zelf aan de slag? Volg dan mijn demand generation training.

Hulp nodig hierbij? Neem dan contact op, ik help je graag op basis van mijn demand generation ervaring bij 30+ tech bedrijven!