Met content marketing zorg je ervoor dat mensen jou gaan zien als expert in jouw markt. Hierdoor krijgt jouw content meer links/shares/likes/retweets en meer bezoekers op jouw website. En hopelijk overtuigd dit ze om uiteindelijk klant bij je te worden.
De beste manier om met content marketing aan de slag te gaan is door het realiseren van eigen, originele content die relevant is voor jouw doelgroep. Het grote nadeel hiervan is dat dit veel tijd kost. Het kan soms erg vermoeiend zijn om elke keer weer iets unieks te verzinnen, te realiseren en hier vervolgens ook nog promotie voor te doen.
Wellicht herken je dit ook wel: in eerste instantie ben je enorm enthousiast om content te realiseren en je gaat de eerste weken hard aan de slag. Maar op een gegeven moment raakt de klad erin. En als je dan ook nog geen echt effect merkt van jouw content marketing inspanningen – het duurt soms wel 3 tot 6 maanden voordat je resultaten gaat zien – dan stop je ermee.
Zelfs al lukt het je om resultaten te boeken en consequent artikelen en gastartikelen te schrijven dan nog kost het je tijd. Van creatie tot promotie: het is een continu proces.
Daarom wil ik een alternatieve manier met je delen waarmee je tijd bespaart: content curatie ipv content creatie. In dit artikel leg ik je uit hoe je content curatie inzet met behulp van Twitter maar je kunt deze manier ook inzetten voor andere sociale netwerken.
Stap 1: Deel alleen de beste content die je vindt
Content curatie gaat om het vinden van content in tegenstelling tot content creatie waarbij je zelf content realiseert. De enige voorwaarde hierbij is dat dit wel enorm goede content moet zijn. Want middelmatige content is de dood van content marketing.
Naast het vinden van goede content is bij content curatie ook van belang dat je je eigen reactie toevoegd. Op deze manier geef je iets van waarde mee en positioneer je jezelf als specialist, net als een curator in een kunstgalerie.
Inhoudsopgave
Hoe vind je goede content?
Als het goed is hou je jouw vakgebied al bij. Wellicht doe je dit door af en toe websites en blogs te lezen via de favorieten in jouw webbrowser. Er zijn ook manieren om dit sneller en gestructureerder te doen door gebruikt te maken van online tools.
Feedly is mijn favoriete tool om nieuws te volgen. Je leest hiermee RSS feeds van websites alsof je een magazine leest. Mooi en overzichtelijk dus en daarnaast met veel mogelijkheden om de artikelen die je leest direct of gepland te delen via sociale media. Feedly is beschikbaar in je favoriete browser maar ook als app voor je telefoon of tablet. De tool is razend populair met meer dan 12 miljoen gebruikers!
Daarnaast kun je een alert-tool gebruiken zoals bijvoorbeeld Mention.net. Hiermee kun je gratis alerts ontvangen op basis van door jouw gekozen onderwerpen. Het mooie van Mention is dat je hiermee binnen een taalgebied kunt zoeken in enorm veel bronnen: websites, blogs, nieuws, Facebook, Twitter, video’s, afbeeldingen en online communities. Meer lees je in mijn review van Mention.
Hoe plan je jouw content curatie?
Zorg dat je 1 keer per week tijd vrijmaakt om jouw content uit te zoeken die je wilt delen. Als je Feedly gebruikt, kun je jouw content automatisch doorsturen naar Bufferapp voor het agenderen van tweets. Je kunt de app gebruiken op je telefoon of in je browser om tweets op specifieke tijdstippen in te plannen.
Let op dat je jouw content wel publiceert op het moment dat jouw volgers ook actief zijn. Via Tweriod kun je achterhalen wat hiervoor de beste tijd is. De analyse van mijn twitterprofiel via Tweriod geeft aan dat de beste tijd om te tweeten op werkdagen voor mij tussen 16:00u en 18:00u is en tussen 13:00u en 14:00u.
Hoeveel content heb je nodig?
De ideale frequentie is het versturen van 4-5 tweets per dag omdat uit onderzoek blijkt dat dit 200-300% meer retweets oplevert.
Hoeveel tijd kost dit je nu?
Je bent ongeveer 1 minuut bezig om 1 tweet te realiseren. Als je uitgaat van minimaal 3 tweets per dag voor 7 dagen in de week dan kom je op 21 minuten per week, minder dan 25 minuten dus!
Stap 2: Curatie = het geven van een reactie + bronvermelding
Als je de content hebt gevonden die je wilt delen, zorg dan dat je niet alleen maar de content deelt. Dat is namelijk geen curatie maar gewoon content delen.
Voeg bij de content die je deelt ook jouw eigen reactie toe. Zo leren mensen je kennen en ben je een curator binnen jouw vakgebied.
Zie hieronder een voorbeeld van een curatie tweet:
In de tweet zie je mijn reactie, de titel van de link (deze kun je uiteraard op maat maken voor jouw volgers), de link en daarnaast de bron. Met de bronvermelding geef je credits aan de originele auteur.
Stap 3: Verstuur af en toe een aanbieding
Jezelf positioneren als (subject matter) expert middels content curatie heeft als uiteindelijke doel dat je hiermee ook zorgt dat mensen klant bij je worden. Stuur dus ook af en toe een aanbieding maar hou de balans in de gaten: zorg altijd voor substantieel meer curatie tweets dan aanbiedingen voor jouw producten of diensten.
Bij aanbiedingen kun je denken aan een gratis advies gesprek, een quickscan, een ebook of een training via e-mail. Bij online winkels kun je denken aan samples, kortingen of een bonus bij de aankoop van een product.
Zorg bij het versturen van jouw aanbieding dat de link leidt naar een goede landingspagina die de bezoeker geen afleiding bezorgd. Alles op deze pagina is ingericht om de bezoeker te verleiden om gebruik te maken van jouw aanbieding.
Ook voor een status update met een aanbieding geldt: verstuur de update meerdere keren, want niet iedereen is op hetzelfde moment online actief.
Stap 4: Bouw een relatie op
Niet iedereen heeft hetzelfde tempo om klant bij jou te worden, hoe onweerstaanbaar jouw aanbod ook is. Hiervoor kun je online heel mooi een relatie opbouwen, hiervoor is e-mail het meest geschikte kanaal.
Stuur 1x per maand een e-mail naar jouw mailingbestand dat je hebt opgebouwd door iets gratis weg te geven (een quickscan, adviesgesprek of ebook zoals ik in de vorige paragraaf aangaf). De inhoud van de e-mail is heel kort: je stuurt daarin de beste tip die je de afgelopen maand hebt gevonden – bijvoorbeeld een artikel, infographic of video – met jouw inhoudelijke reactie.
Je kunt in jouw maandelijkse e-mail ook aan content creatie doen door een eigen tip te schrijven. Daarnaast stuur je ook af en toe een aanbieding via jouw nieuwsbrief bestand.
Als je zelf wel regelmatig blogt met eigen artikelen, dan kun je de frequentie van jouw e-mails verhogen.
Content curatie is dus een effectieve manier om zonder eigen (blog)artikelen toch content marketing in te zetten en hiermee gezien te worden als expert binnen jouw markt.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, vragen of tips over content curatie. Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!
2 Comments
Comments are closed.