Hoe effectief zijn Zoekmachine- en E-mailmarketing vergeleken met Sociale Media?

In je online marketing inspanningen zet je verschillende kanalen in om bezoekers naar jouw website te krijgen. Heb je alleen enig idee welk kanaal het meeste oplevert? De afgelopen week kwam ik twee interessante onderzoeken tegen over het rendement van online marketing die ik graag met je wil delen.

Onderzoek onder Nederlandse marketeers: e-mail wint

De Nederlandse organisatie voor dialoog marketing (DDMA) heeft een onderzoek gedaan onder 113 Nederlandse marketeers. Uit het onderzoek blijkt dat 41% van de organisaties aangeeft dat e-mailmarketing het hoogste rendement (ROI) van de online marketingkanalen levert. Hierna volgt zoekmachine marketing met 22%. Onder zoekmachine marketing vallen het betalen voor advertenties in zoekmachines via bijv. Google Adwords maar ook Zoekmachine Optimalisatie (SEO). Sociale Media heeft een rendement van 11%, de laagste score.

Grafiek: online marketing kanalen vergeleken

[Lees meer…]

4 soorten content die elke site móet hebben

Content is een vaag, onduidelijk en slecht definieerbaar begrip.

Als content marketing specialist word ik regelmatig geconfronteerd met vragen waar geen eenduidig antwoord op bestaat, zoals: ‘Wat voor type content moeten we hebben?’

Zelf geloof ik heilig in doelgerichte content. Hiermee bedoel ik dat wat je creëert, gedreven moet zijn door wat je wilt bereiken.

Wat wil iedereen uiteindelijk bereiken dan?

Simpel: iedereen wil geld verdienen…

En als het even kan, willen we ook nog even de wereld redden… Maar de meeste mensen nemen gewoon al genoegen met geld.

Dus, om geld te verdienen, heeft het gros* van de websites vier verschillende soorten content nodig:

  • content die entertainment biedt
  • content die mensen iets leert
  • content die overtuigt
  • content die converteert (die van bezoekers klanten maakt)

Ter verduidelijking, en zodat je zelf kunt bekijken of je eigen website voldoet, heb ik de volgende matrix opgesteld:

[Lees meer…]

Belangrijke statistieken om te analyseren voor een succesvol blog

Belangrijke statistieken die je moet analyseren voor een succesvol blogAls je aan de slag gaat met content marketing, zul je ook regelmatig artikelen op jouw blog plaatsen. Alleen hoe weet je welk artikel succesvol is? Er is een aantal verschillende statistieken waaruit je kunt kiezen om te bepalen of jouw blog continue groeit. Ook helpen statistieken je om jouw bedrijf meer omzet te laten realiseren. In dit artikel leg ik je uit welke belangrijke statistieken je hiervoor kunt monitoren om uit te vinden of jouw blog succesvol is.

Meten met Google Analytics

De beste tool om inzicht te krijgen in jouw blog is door te meten met Google Analytics. En het mooie is: het is nog gratis ook! Als je een eenvoudige code bovenaan jouw pagina’s toevoegt, kan Google Analytics alle bezoekers, de herkomst van jouw bezoekers, conversies en nog veel meer doormeten.

Als je WordPress gebruikt kun je de Google Analytics for WordPress plugin gebruiken. Hiermee hoef je zelf geen code in jouw WordPress site aan te passen om de Google Analytics code toe te voegen.

Aantallen bezoekers

Het eerste waar veel bloggers naar kijken, is het aantal bezoekers. Bezoekers zijn een goede indicator van jouw content marketing inspanningen. Alle content die je realiseert, zorgt voor meer bezoekers. Als veel mensen jouw content interessant vinden, zal dat resulteren in meer likes, retweets en inkomende links van andere sites. Hierdoor komen er weer meer bezoekers naar jouw site.
[Lees meer…]

Meer impact via sociale media? Hoe je updates op maat maakt voor Facebook, Twitter, Linkedin en Google Plus

meer impact sociale media updatesGoede teksten gericht op jouw doelgroep zorgen voor meer binding. Dus het is belangrijk dat je op de juiste manier communiceert in jouw verschillende sociale media kanalen. Het lijkt misschien alsof sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ op elkaar lijken, toch zijn er aardig wat verschillen in updates en ook doelgroep.

Dit is één van de belangrijkste redenen om niet dezelfde status update via meerdere sociale media te plaatsen. Je kunt hiermee misschien tijd besparen maar het levert weinig op als je de boodschap niet op maat maakt voor elk kanaal.

Betekent dit dan dat je drie of vier compleet verschillende updates elke dag moet realiseren en delen? Nee. Maar het betekent wel dat je de tijd neemt om jouw schrijfstijl aan te passen voor jouw doelgroep via die verschillende kanalen.

In dit artikel leg ik je uit hoe je jouw status updates op maat maakt voor de verschillende sociale media zodat je je impact en bereik hiermee vergroot.
[Lees meer…]

De 5 meest gelezen online marketing artikelen van 2013

meest gelezen online marketing blog artikelen 2013Dit jaar heb ik weer heel veel online marketing artikelen geschreven en gedeeld. Wat ik ontzettend leuk vond om te merken was dat ik heel veel positieve reacties kreeg via sociale media, blogreacties en de mails die ik ontving.

Uiteraard ga ik in 2014 hiermee verder en er komen ook een hoop nieuwe manieren aan waarop ik je hoop te gaan inspireren voor meer online succes, daarover binnenkort meer. In dit artikel heb ik een overzicht gemaakt van de meest gelezen online marketing artikelen in 2013 van mijn blog zodat je hiermee jouw voordeel kunt doen:

 

Op nummer 5: Mijn 17 favoriete content marketing tools

Met de juiste tools voor jouw content marketing inspanningen kun je de manier waarop je jouw content realiseert, organiseert, promoot en analyseert enorm verbeteren.  In dit artikel vind je 17 van mijn favoriete content marketing tools die ik vrijwel dagelijks gebruik. De tools kunnen je helpen bij het genereren van ideeën tot de promotie van jouw content.

Lees hiervoor het artikel: mijn 17 favoriete content marketing tools.

[Lees meer…]

Meer bezoekers? 7 simpele tips voor de perfecte titel van jouw blog!

7 simpele tips voor de perfecte titelElke dag verschijnen er 2 miljoen blogartikelen en 500 miljoen tweets. Dat is enorm veel content en dus veel concurrentie om jouw geweldige content gelezen te krijgen. Dus hoe ga je in deze grote hoeveelheid online content opvallen met jouw content marketing inspanningen?

De uitdaging zit hem in het inspireren van mensen om jouw boodschap te lezen. Dit doe je door een titel te schrijven voor jouw blog, nieuwsbrief, tweet of status update op een manier dat mensen jouw content willen lezen. In dit artikel geef ik je 7 tips inclusief voorbeelden om de perfecte titel te schrijven voor jouw online content!
[Lees meer…]

10 zaken die je moet doen na het schrijven van je blog artikel

10 blog artikel promotie tipsIk zie veel goede blogartikelen die verloren gaan omdat de schrijver of marketeer eigenlijk niet echt weet hoe content marketing werkt. Ze vertrouwen op de “if you build it, they will come” mentaliteit (als je iets maakt dan komen de mensen vanzelf) maar dat werkt gewoon niet tenzij je een publiek met een gigantische hoeveelheid vaste lezers hebt opgebouwd.

Dus hoe zorg je voor een groter bereik voor jouw nieuwe, geweldige content?

De lijst hieronder geeft je een checklist van 10 punten die je bij dit proces ondersteunt:
[Lees meer…]

4 manieren om de waarde van een link te bepalen voor zoekmachine optimalisatie (SEO)

linkwaarde bepalen voor seo zoekmachine optimalisatieOm jouw website hoog in de zoekmachines te krijgen, zijn waardevolle links essentieel. Een manier om links te verkijgen is door jouw website aan te melden bij linkdirectories zoals bijv. startpagina.nl en startkabel.nl.

Maar wat zijn waardevolle links precies en waarom is dit belangrijk?

De linkwaarde van een website zegt iets over hoe belangrijk en relevant een zoekmachine de website vindt. Een link van een website met een hoge linkwaarde weegt zwaarder dan een link van een website met een lage linkwaarde. Als je op zoek gaat naar websites die mogelijk naar jouw website kunnen verwijzen, is het goed om je hier bewust van te zijn.

Voor zoekmachine optimalisatie is het van belang dat je een natuurlijk en divers profiel aan links opbouwt met:

  • Links van verschillende soorten websites. Niet alleen maar linkdirectories zoals bijv. startpagina maar ook links van bijvoorbeeld blogs of reacties op blogs.
  • Gevarieerde linkteksten. Dus niet alleen maar links met jouw belangrijkste zoekwoord, gebruik ook jouw bedrijfsnaam of minder belangrijke zoekwoorden.

Zorg ervoor dat je niet te veel links hebt van lage kwaliteit, Google waardeert deze links steeds meer af door de diverse updates (de Penguin update bijvoorbeeld) in het zoek algoritme die continu plaatsvinden. Tip: mijn favoriete manier om waardevolle links te realiseren is door regelmatig te gastbloggen.

De kwaliteit van jouw inkomende links zijn dus erg belangrijk: de linkwaarde. Maar hoe kom je achter de linkwaarde van een website? In dit artikel ga ik in op de verschillende manieren om de linkwaarde van een website te bepalen zodat je hier jouw voordeel mee kunt doen voor jouw zoekmachine optimalisatie inspanningen.

[Lees meer…]

5 redenen om het recept van je geheime formule weg te geven

geheime recept content marketingWees niet bang.

Elke professionele dienstverlener worstelt met content marketing. Niet zozeer vanuit tactisch perspectief, alhoewel ‘tijd vinden’ om content te realiseren meestal ook een obstakel is voor professionals in de zakelijke dienstverlening. Maar het grootste probleem is angst. Professionals die betaald worden voor hun kennis raken meestal verlamd bij de gedachte van het prijsgeven van hun ‘eigen processen’ en ‘geheime formule’ via content marketing.

“Waarom zou ik een blog schrijven waarin ik uitleg hoe ik de zaken aanpak? Dan zal de concurrentie weten wat ik weet of dan hoeven mijn klanten mij niet meer in te huren.” zeggen ze. Ik hoor dit vaker en dit is wat ik tegen hen zeg en nu ook tegen jou:
[Lees meer…]

5 tips voor content marketing als je in een saaie markt zit

Content Marketing in Saaie MarktMet content marketing zorg je ervoor dat je regelmatig updates online publiceert met relevante en interessante content voor jouw doelgroep. Maar wat als je nu content wilt gaan maken en je zit in een saaie markt zoals bijvoorbeeld verzekeringen of kantoorartikelen?

Een saaie markt biedt meer kansen

Het is uiteraard makkelijker om content te schrijven voor websites over mode, politiek, entertainment, gaming, etc. dan voor bijvoorbeeld een website over verzekeringen of kantoorartikelen.

Maar als je in een saaie markt zit, is het voordeel dat er ook vaak minder concurrentie is! Er zullen natuurlijk nog altijd concurrerende bedrijven aanwezig zijn in jouw markt maar door zelf regelmatig originele content te publiceren, onderscheid je jezelf al snel ten opzichte van jouw concurrenten en boek je dus sneller succes.

In dit artikel ga ik in op tips om content te realiseren als je in een saaie markt zit.

[Lees meer…]

Elke dag nieuwe leads in je mailbox? Test dan gratis mijn nieuwe software!

Wil je direct nieuwe leads ontvangen?

Probeer dan gratis mijn nieuwe software en krijg inzicht in de bedrijven en de personen die je website bezoeken!