Wat is authority marketing in B2B marketing?

Authority marketing verwijst naar het proces van jezelf of je merk positioneren als expert of thought leader binnen je branche. Het gaat om het inzetten van je kennis, expertise en unieke inzichten om geloofwaardigheid en invloed op te bouwen bij je doelgroep.

In wezen gaat het erom dat je een bron wordt waar je terecht kunt voor waardevolle informatie, inzichten en oplossingen met betrekking tot jouw vakgebied. Het doel is om je potentiële klanten te laten zien dat je bedrijf echt verstand van zaken heeft en dat je erop kunt vertrouwen dat je de oplossingen en antwoorden hebt die ze nodig hebben.

Net zoals je een arts vertrouwt met een goed advies over je gezondheid of een monteur die een diagnose stelt voor je autoprobleem. In B2B zijn kopers op zoek naar partners die ze kunnen vertrouwen. Als je doelgroep jouw merk ziet als een autoriteit dan zul je opvallen en meer prospects converteren in sales.

Waarom heb je authority marketing nodig in je B2B marketingstrategie?

Een paar belangrijke redenen waarom authority marketing zo belangrijk is voor B2B bedrijven als onderdeel van demand generation:

1. Vertrouwen opbouwen

In B2B transacties is vertrouwen essentieel. Beslissers moeten erop kunnen vertrouwen dat ze samenwerken met deskundige experts die hun beloften kunnen waarmaken. Dit is al helemaal het geval bij SaaS bedrijven: je kunt de software niet vastpakken of in een doos stoppen. Door jezelf te profileren als een autoriteit op je vakgebied door middel van contentcreatie en thought leadership activiteiten, kun je vertrouwen wekken bij potentiële klanten.

2. De juiste prospects aantrekken

Een sterke merkreputatie gebaseerd op autoriteit kan de juiste prospects aantrekken die actief op zoek zijn naar oplossingen of diensten binnen jouw branche. Als je jezelf positioneert als een autoriteit, komen potentiële klanten naar jou toe in plaats van andersom, waardoor je tijd en moeite bespaart bij het genereren van leads.

3. Jezelf onderscheiden van concurrenten

In een competitieve markt is het cruciaal om je te onderscheiden van de concurrentie. Door jezelf als een autoriteit neer te zetten, onderscheid je je van concurrenten die vergelijkbare producten of diensten aanbieden. Klanten zullen eerder kiezen voor een aanbieder die ze zien als een expert in de branche dan voor anderen.

diagram: 90 procent van de b2b kopers kent leverancier al voor aankoop

Helemaal omdat 90% van de kopers al een leverancier in gedachten heeft voordat ze onderzoek gaan doen voor een aankoop (bron: Bain). Zorg er dus voor dat je deel uitmaakt van het selectieproces door je autoriteit te tonen!

4. Versterk de loyaliteit en het behoud van klanten

Autoriteit versterkt ook de relaties met bestaande klanten. Ze zullen terug blijven komen naar hun vertrouwde adviseur voor voortdurende ondersteuning en diensten.

5. Bereik van je content vergroten

Authority marketing kan ook helpen om het bereik van je content marketing-inspanningen te vergroten. Als je wordt gezien als expert op je vakgebied, zullen mensen eerder geneigd zijn om je content te delen en erop in te gaan, waardoor de zichtbaarheid ervan toeneemt en een breder publiek wordt aangetrokken.

Hoe zet je Authority Marketing in?

Hieronder een aantal tactieken voor het implementeren van Authority Marketing in je B2B marketingstrategie:

Creëer waardevolle content

Om jezelf te vestigen als een autoriteit in je branche, moet je je richten op het creëren van kwalitatief hoogwaardige content die waarde toevoegt voor je doelgroep. Dit kunnen blog posts zijn, organische LinkedIn content, podcasts en video’s door content repurposing. Je kunt dit op basis van je eigen kennis doen of je kunt werken met subject matter experts die de inhoudelijke expertise hebben.

Tip: een video-interview is een van mijn favoriete manieren om content te creëren om je expertise te tonen. Met slechts 1 uur maken we blogartikelen, nieuwsbrieven, social media content en YouTube video’s voor een maand. En als je dit elke maand doet, zal je doelgroep je gaan zien als thought leader in de markt. We hebben zelfs klanten gezien die binnen een maand al resultaten boekten met deze strategie!

Bekijk ook de video replay van mijn live sessie over de kracht van Authority Marketing

Laat je expertise zien door te spreken op (online) events

Deelnemen aan conferenties, webinars of podcasts die gerelateerd zijn aan je branche is een andere effectieve manier om je expertise te laten zien en geloofwaardigheid op te bouwen bij collega’s en potentiële klanten.

Gebruik casestudies en testimonials

Maak gebruik van casestudies en testimonials van klanten om eerdere voorbeelden van behaalde succesvolle resultaten te benadrukken. Het uitvoeren van deze zaken zorgt voor vertrouwen in de competentie en het leiderschap van een merk. Dit ondersteunt een hogere conversie, klantenbinding en belangenbehartiging. Autoriteit moet worden gezien als een essentieel onderdeel van elke B2B marketingstrategie.

Lees ook: podcast repurposing met een B2B podcast bureau.

Bouw relaties op met influencers

Relaties opbouwen met influencers binnen je branche kan helpen om je eigen autoriteitstatus te verhogen. Werk samen met influencers aan gastblogs, gezamenlijke webinars of LinkedIn live sessies om hun publiek aan te spreken en je bereik te vergroten.

Ga de dialoog aan met je doelpubliek

Ga proactief de dialoog aan met je doelgroep via sociale media en branchegerelateerde community’s. Beantwoord vragen, geef inzichten en deel waardevolle bronnen om jezelf te positioneren als een betrouwbare bron van informatie.

Zie ook: founder-led marketing door een B2B marketing bureau.

Conclusie

Autoriteit is essentieel om vertrouwen op te bouwen, prospects van hoge kwaliteit aan te trekken en jezelf te onderscheiden van concurrenten. Door authority marketing toe te passen en jezelf te positioneren als industrie-expert, kun je de reputatie van je merk verbeteren en je bedrijf laten groeien.