Content Marketing & SEO – Infographic

De populariteit van Content Marketing binnen zoekmachine optimalisatie (SEO) en online marketing in zijn geheel groeit exponentioneel de laatste tijd. Zoek niet verder naar bewijzen voor het rendement, hier vind je de resultaten van een grote enquête onder SEO experts, SEO bureau’s en webmasters – met als centrale vraag: “Hoe belangrijk is Content Marketing voor SEO?” Hier vind je de resultaten van dit onderzoek in een grote infographic!


Content Marketing & SEO

[Lees meer…]

Coaches & inzet van Online Marketing – Infographic

Steeds meer mensen schakelen een coach in voor uiteenlopende zaken. In Nederland zijn er meer dan 40.000 coaches actief waarvan een heel groot deel zelfstandige professionals zijn. Zoals elke beroepsgroep, zijn ook coaches op internet actief. Maar hoe zetten coaches online marketing in? Gebruiken ze ook content marketing? Hiervoor heb ik een online enquête gedaan onder een groot aantal verschillende coaches in Nederland. In dit artikel lees je de resultaten.

Online marketing begint met de doelgroep

Voordat je aan de slag gaat met het werven van klanten, is het van belang dat je weet wie je doelgroep is. Op wie richt je je als coach? Zijn dit mannen die worstelen met een midlifecrises, dertigers die worstelen met een dertigersdilemma, jonge moeders die met werk/privé balans vragen zitten, etc. Hoe duidelijker je doelgroep, hoe gerichter je jouw sales en marketing inspanningen kan inzetten.

Uit de enquete blijkt dat 58% van de coaches weet wie hun doelgroep is en 37% weet dit min of meer. Ten slotte heeft 6% geen idee van de doelgroep.

Hoe komen coaches aan nieuwe cliënten?

De meeste coaches krijgen hun nieuwe cliënten via via. Dit kunnen tevreden klanten zijn, doorverwijzers in het netwerk of andere relaties.

nieuwe klanten coaches via internet of anders

Daarnaast geeft 85% van de coaches geeft aan wel eens klanten via internet te hebben gekregen.

[Lees meer…]

Conversie optimalisatie voor zelfstandig ondernemers: interview met specialist Gerard Rathenau

Je hebt een geweldige website maar je bent op zoek naar meer rendement uit jouw site. Hoe vergroot je het aantal nieuwsbriefinschrijvingen, brochure- of contactaanvragen of verkochte producten? Dit doe je door conversie optimalisatie toe te passen: het proces waarbij je jouw website aanpast met als doel om meer bezoekers te converteren naar een klant.

foto-gerard-rathenauMet conversie verhogen heb ik aardig wat ervaring maar niet zoveel als Gerard Rathenau. In dit artikel interview ik hem waarbij we ingaan op hoe jij zelf met conversie optimalisatie aan de slag kunt gaan. Gerard is zelfstandig webanalist en specialist op het gebied van conversie optimalisatie en webanalytics voor met name het MKB. In dit interview legt hij uit hoe je met een gestructureerde aanpak, de juiste tools en analyse meer rendement uit jouw website realiseert door conversie optimalisatie!

Hoe belangrijk is het voor bedrijven om met conversie optimalisatie succesvol op internet te zijn?

“Conversie optimalisatie is heel belangrijk. Hierbij is het voortraject van belang: wat gebeurt er precies op de site? Wat gaat er goed, wat gaat er minder goed? Hier kun je achter komen met statistieken en analyse tools zoals bijvoorbeeld Google Analytics, Mouseflow, Yandex Metrica of Clicktail.

Het is van belang dat je er achter komt wat de pijnpunten op jouw website zijn. Dan pas kun je starten met conversie optimalisatie. Het grote voordeel van conversie optimalisatie, is dat je je website kun verbeteren op basis van klantenfeedback en niet op basis van je eigen gevoel. Je past dan je website op een gestructureerde manier aan op basis van feitelijke tests.

Deze aanpassingen zijn bijvoorbeeld de tekst of de grootte van een call to action button, de koptekst van een pagina, het aantal of soort velden van een formulier, de plaatsing van afbeeldingen, de inhoud van de teksten, het toevoegen van een keurmerk, etc. Deze aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat je serieus meer omzet realiseert.

Hieronder een voorbeeld van een clickmap via Yandex Metrica:
yandex metrica clickmap voorbeeld

[Lees meer…]

De ultieme gast blog gids

gast blog gids - gastbloggen handleidingAls je een eigen blog hebt, schrijf je regelmatig blogartikelen en zorg je voor promotie voor jouw artikelen. Dit is een prima manier om jouw bereik te vergroten en vervolgens meer mensen met jouw producten of diensten in aanraking te laten komen waardoor ze hopelijk klant worden. Je kunt jouw eigen cirkel echter ook vergroten door gastblogs te publiceren op andere blogs. In deze ultieme gast blog gids leg ik je uit welke doelen je kunt bereiken met gastbloggen en hoe je hier vervolgens zelf mee aan de slag kunt gaan voor het beste resultaat.

De 3 doelen van gastbloggen

Je kunt gastbloggen inzetten voor verschillende doelen, hieronder een opsomming van de doelen van gastbloggen:

  1. Het positioneren van jezelf als autoriteit en expert binnen jouw vakgebied
  2. Bezoekers naar jouw website realiseren
  3. Het verkrijgen van inkomende links naar jouw website voor zoekmachine optimalisatie

Niet elk blog waar jij jouw gast artikel zou willen plaatsen, voldoet aan deze drie doelen. Om je een voorbeeld te geven: stel dat jouw doel is om bezoekers te realiseren met jouw gast artikel. Het zou dan zonde van je tijd zijn als je jouw gastartikelen op blogs met een klein aantal lezers publiceert. En als jouw doel het verkrijgen van links is dan is het benaderen van grote blogs niet de beste tijdsbesteding.

Bepaal dus het doel van jouw gastblog voordat je aan de slag gaat!

[Lees meer…]

9 manieren om sociaal bewijs te gebruiken voor meer klanten

sociaal bewijs voorbeeldenDe beslissing om een product of dienst te kopen hangt af van een groot aantal factoren. Heb je enig idee hoe invloedrijk sociaal bewijs hierin kan zijn? Volgens onderzoek van Revoo raadpleegt maar liefst 89% van de Nederlandse consumenten beoordelingen van andere consumenten voor het nemen van een aankoopbeslissing. En 62% van de Nederlandse consumenten geeft bovendien aan dat de kans groter is dat zij iets zullen kopen op een site waar reviews beschikbaar zijn dan een site zonder reviews.

Reviews zijn maar één van de vele vormen van sociaal bewijs maar deze percentages liegen er niet om! Het toont aan dat mensen zeer beïnvloed worden door de ervaringen van anderen. Hierdoor is sociaal bewijs een belangrijke toevoeging aan jouw marketing om bezoekers te overtuigen een product of dienst bij jou af te nemen.

Maar zet jij sociaal bewijs wel zo breed mogelijk in? In dit artikel leg ik je precies uit wat sociaal bewijs is en geef ik voorbeelden van de verschillende soorten sociaal bewijs zodat jij die ten volle kunt benutten in jouw online marketing inspanningen.

Wat is sociaal bewijs?

Sociaal bewijs (of social proof in het Engels) is een psychologisch fenomeen waarbij mensen zich conformeren aan de acties van anderen in de veronderstelling dat deze acties het juiste gedrag zijn in een bepaalde situatie. Oftewel: als andere mensen iets doen en je vertrouwt deze mensen dan is dat een bevestiging om dat zelf ook te doen. Deze bevestiging door een derde kan enorm motiverend zijn voor de bezoekers van jouw website.

Via internet is het erg eenvoudig om sociaal bewijs in te zetten en te gebruiken voor jouw marketing inspanningen. Het realiseren van sociaal bewijs en het tonen hiervan is dan ook van groot belang voor jouw marketing strategie.

[Lees meer…]

Hoe zet je als coach online marketing in voor meer klanten?

Afgelopen week sprak ik een coach op een netwerkbijeenkomst en ze stelde mij de volgende vraag:

“Ik ben een coach en ik vind het heel moeilijk om online zichtbaar te zijn. Er zijn zoveel coaches, hoe val ik op en wat moet ik doen om online nieuwe cliënten te werven?”

Deze vraag stellen trainers, coaches of andere zelfstandige professionals mij wel vaker. Dus ik dacht: laat ik er een praktisch artikel over schrijven, dan hebben meer zelfstandige ondernemers hier wat aan! 🙂

Start een blog

responsive design wordpress themeHet eerste wat je doet is het opzetten van een blog op jouw website als je die nog niet hebt. Maak bij voorkeur gebruik van WordPress en zorg voor een responsive vormgeving die ook op mobiele apparaten goed te zien is. Want steeds meer mensen maken gebruik van mobiel om websites te bekijken.

Wat je gaat doen met jouw blog is het volgende: op periodieke basis – bij voorkeur 1x per week – schrijf je artikelen over wat jouw doelgroep bezighoudt. Met welke problemen worstelen ze? Waar liggen ze ‘snachts van wakker? Omschrijf deze problemen samen met jouw oplossingen in jouw artikelen zodat je jouw lezers inspireert met jouw kennis.
[Lees meer…]

Tips voor het selecteren van WordPress Themes voor een professionele vormgeving van jouw blog

Van de week kreeg ik deze vraag van een goede kennis:

“Ik wil gaan starten met een website in WordPress, maar hoe kom ik aan een goede vormgeving hiervoor?”

Dit is een vraag die ik wel vaker krijg, vandaar dat ik in dit artikel uitleg hoe je te werk kan gaan om gratis of betaald een mooie, professionele vormgeving voor jouw WordPress site te realiseren.

Een WordPress Theme is de volledige vormgeving van jouw website. Een alternatieve naam hiervoor is een WordPress Template. Je kunt dit helemaal zelf gaan maken, maar daar moet je toch echt veel design en programmeer vaardigheden voor hebben. Gelukkig zijn er enorm veel gratis en betaalbare WordPress Themes online te vinden. Deze zijn vervolgens goed aan te passen aan jouw persoonlijke voorkeuren zoals bijvoorbeeld jouw huisstijl.

Waar je op moet letten bij het selecteren van een WordPress Theme

Het belangrijkste criterium bij de selectie van een WordPress Theme is wat mij betreft of een theme responsive is of niet. Responsive design past zich automatisch aan de grootte van het beeldscherm aan waardoor jouw website er ook goed uitziet op een tablet of smartphone. Een steeds groter deel van de bezoekers op websites komt namelijk van mobiele apparaten.

responsive design wordpress theme

Om je een idee te geven: 21% van alle bezoekers op mijn website zijn bezoekers die een mobiel apparaat gebruiken. Van al deze mobiele bezoekers gebruikt 72% een apparaat van Apple (iPhone of iPad) en de rest gebruikt met name een Samsung apparaat. 36% van mijn mobiele bezoekers gebruikt een iPhone en 36% gebruikt een iPad.

[Lees meer…]

5 tips voor gratis foto’s bij jouw blog artikelen

Met bijpassende foto’s voor jouw blog artikelen maak je jouw artikelen veel aantrekkelijker om te lezen en te delen voor een groter publiek. Een eenvoudige manier om aan foto’s te komen is door deze van andere websites te downloaden maar dit is niet legaal doordat de foto’s via het auteursrecht zijn beschermd. Hoe kom je dan wel op een legale manier aan foto’s voor jouw blog? In dit artikel geef ik je mijn favoriete sites waarmee jij gratis mooie foto’s bij jouw blog artikelen kunt plaatsen voor jouw content marketing inspanningen.

Tip 1: Flickr doorzoeken met Compfight

Een manier om aan gratis foto’s te komen is door de website Flickr te gebruiken. Hierbij is het van belang dat je foto’s selecteert die via een Creative Commons licentie zijn vrijgegeven. Die kun je namelijk gewoon gebruiken zolang je een bronvermelding naar de originele foto op de Flickr website opneemt. Deze foto’s kun je via ‘advanced search’ op Flickr vinden.

Een makkelijkere manier om Flickr te doorzoeken op foto’s die voorzien zijn van de Creative Commons licentie is door gebruik te maken van Compfight.

compfight fotos

In het screenshot zie je dat ik heb gezocht op het zoekwoord ‘target’. Bovenaan staan als eerste gesponsorde resultaten van iStockphoto met foto’s die je kunt kopen en daaronder gratis Creative Commons foto’s van Flickr die aan de zoekopdracht voldoen.

Als je een foto via Flickr gebruikt, vergeet dan niet een link in jouw artikel op te nemen naar de originele bron op Flickr. Dit is namelijk een verplichting van het gebruiken van een foto met een Creative Commons licentie.

Mijn ervaring met Flickr is dat de kwaliteit erg wisselt. Daarnaast is het ook soms lang zoeken naar een goede, mooie foto. Gelukkig zijn er alternatieven:

[Lees meer…]

Hoe zet je online video succesvol in voor content marketing?

Het bekijken van online video’s is de laatste jaren steeds populairder geworden: video is zelfs verantwoordelijk voor de helft van al het internetverkeer. Veel van deze video’s bekijken we op YouTube: na Google de  tweede zoekmachine ter wereld en de derde website van de wereld!

Bij YouTube denk je misschien in eerste instantie aan grappige filmpjes en muziekvideo’s. Maar op YouTube zijn ook enorm veel ‘How-to’ video’s te vinden en andere zakelijkere video’s. Veel YouTube video’s zijn daarnaast ook in de zoekresultaten van Google te vinden. Dit wordt Universal Search genoemd: het bij elkaar brengen van de verschillende zoekmachines van Google zoals YouTube, Images, Nieuws, etc. als je een zoekopdracht hebt opgegeven.

Het inzetten van video voor jouw content marketing inspanningen is een krachtige manier om jouw doelgroep te bereiken. Hoe je dat precies doet, leg ik je uit in dit artikel.

Hoe maak je een eigen video?

Een manier om een video te maken die ik zelf af en toe gebruik, is het opnemen van een (PowerPoint) presentatie voorzien van je eigen stem via Camtasia van Techsmith. Met deze software kun je je scherm opnemen inclusief de audio van een microfoon (of headset) die je vervolgens ook kunt editten. Camtasia is niet goedkoop (zo’n €300,-) maar heeft alles wat je nodig hebt om een goede video te maken. Een gratis – maar minder uitgebreid – alternatief is Camstudio.

camtasia screenshot online video

Een voorbeeld van hoe ik mijn presentatie in een video heb opgenomen, zie je in mijn video hieronder over “Wat is Content Marketing?

[Lees meer…]

3 manieren om een infographic te maken

Een infographic is een informatieve illustratie, een grafische weergave van informatie in de vorm van grafieken, diagrammen of andersoortige illustraties. Een ideale manier om ‘saaie’ data visueel te maken. Infographics zijn traditioneel te vinden in krantenartikelen maar al een aantal jaren online zeer populair voor content marketing. Waarom? Ze zijn makkelijk te lezen en makkelijk te delen. In dit artikel bespreek ik 3 manieren hoe je een infographic kunt maken op basis van de data die je vooraf hebt verzameld.

infographic voorbeelden

[Lees meer…]

Elke dag nieuwe leads in je mailbox? Test dan gratis mijn nieuwe software!

Wil je direct nieuwe leads ontvangen?

Probeer dan gratis mijn nieuwe software en krijg inzicht in de bedrijven en de personen die je website bezoeken!